فناوری TWS چیست؟ و کاربرد آن در اسپیکر و هندزفری بی سیم

نوشته شده در تاریخ10 ماه پیش

اولین هندزفری بی سیم واقعی در سال 2015 در ژاپن تولید شد و بعد از آن شرکت های تولید کننده روز به روز افزایش پیدا کردند و در سه ماهه اول سال 2022 حدود 68 میلیون جفت هدفون بی سیم واقعی به فروش رسید.ایرپادزها و اسپیکرهای بلوتوثی از فناوری TWS پشتیبانی میکنند.با استفاده از فناوری TWS دیگه خبری از سیم های دست و پا گیر و جک 3.5 میلیمتری خروجی صدا نیست.گوش دادن به موسیقی و مکالمه با این هدفون ها تجربه و حسی ناب به کاربران میدهد.اما این تکنولوژی نوظهوری که بازار خرید گجت ها را روز به روز گرم تر میکند چیست و چه کاربردی دارد؟ برای آشنایی بیشتر با فناوری TWS ما را تا آخر این مقاله همراهی کنید:

فناوری TWS چیست؟

فناوری True Wireless Stereo یا به اختصار TWS یک راه ارتباطی بر پایه فناوری بلوتوث است که امکان برقراری اتصال بدون سیم را فراهم می کند و از آن طریق می توان صدایی Stereo با دو کانال صوتی چپ و راست را پخش کرد.اتصال بی سیم دستگاه ها با منبع اصلی پخش از قبل وجود دارد و متفاوت از فناوری TWS است.

به کمک این فناوری نیازی به اتصال سیمی بین دستگاه های پخش کننده صوت (مانند هندزفری و اسپیکر) با دستگاه منبع صوت (مانند کامپیوتر و تلفن همراه) نیست و می توان آنها را از طریق بلوتوث به یکدیگر متصل نمود. با اینکه پایه این فناوری بر مبنای اتصال بلوتوث است اما نباید آن را با اتصال سیمی دو دستگاه مانند هندزفری دورگردنی اشتباه گرفت:

چرا که در هندزفری های بلوتوثی دور گردنی یا Wireless اتصال بین دو گوشی هندزفری از طریق سیم صورت می گیرد ولی در دستگاه های TWS نیاز به اتصال سیمی از بین رفته و هر دو گوشی می توانند به صورت کاملا بی سیم با همدیگر مرتبط باشند و به بخش صوت بپردازند.

همچنین در اسپیکرهای که ار فناوری TWS استفاده شده است از طریق این فتاوری دو دتگاه میتوانند با هم جفت شده و به صورت هم زمان چندین دستگاه اسپیکر به منبع اصلی وصل شده و صدای استریو تولید کنند.

فناوری TWS چیست؟ و کاربرد آن در اسپیکر و هندزفری بی سیم

فناوری TWS در هندزفری های بی سیم

برای آشنایی بهتر با فناوری TWS در هندزفری های بی سیم در ابتدا تلفن همراه سیگنال صوتی را به یکی از گوشی ها که Master نامیده می شود (و معمولا شرکت سازنده در راهنمای محصول به آن اشاره می کند) ارسال می کند و سپس گوشی Master برای پخش صدای استریو سیگنال های دریافتی را به دو کانال چپ و راست تقسیم کرده و قسمت مشخصی از آن سیگنال را برای دستگاه Slave می فرستد که از این طریق صدایی استریو پخش خواهد شد. البته در یک سری از هندزفری ها که از نسخه جدیدتر بلوتوث استفاده می کنند (عموما نسخه ۵٫۰ به بالا) نیز این فناوری تکامل پیدا کرده و هر دو هندزفری قابلیت اتصال به صورت Master را پیدا می کنند و در این روش خود تلفن همراه تصمیم به تقسیم سیگنال های صوتی برای گوشی چپ و راست جهت پخش صدای استریو را می گیرد که این موضوع باعث کاهش تاخیر و افزایش کیفیت صدای نهایی خواهد شد. همچنین این گوشی ها قابلیت اتصال جداگانه به تلفن همراه را داشته و می توان از آن در حالت تک یا Mono نیز استفاده نمود.بهترین ایرپادز و بهترین هندزفری بلوتوثی را لطفا از فروشگاه اینترنتی کیوان کالا خرید فرمایید.

قابلیت اتصال بی سیم اسپیکر با فناوری TWS

بسیاری از افراد از اسپیکرهای خود در محیط بیرون و در شرایطی که امکان دسترسی به کابل و برق و دیگر امکانات ممکن نیست، استفاده می‌کنند. برای چنین شرایطی لازم است که دستگاهی با عمر باتری طولانی و نیز قابلیت اتصال راحت و بدون نیاز به هیچ نوع کابلی به دیگر دستگاه‌ها که بتواند با کیفیت بالا صوت را پخش کند، در اختیار باشد.

به لطف قابلیت tws؛ می‌توان دو دستگاه اسپیکر را به هم جفت کرد و به یک بلوتوث بی‌سیم واقعی دست یافت که قادر باشد کانال‌های چپ و راست موجود در اسپیکرها را به صورت استریو اجرا می‌کند. برای استفاده از این فناوری تنها کافی است که دستگاه اصلی که پخش‌کننده است را تنظیم کرد تا صدا به صورت هماهنگ از هر دو اسپیکر به صورت استریو و با کیفیت بسیار بالا پخش شود.

به طور معمول دستگاه‌هایی که از این فناوری در آنها استفاده می‌شود دارای باتری‌هایی با قابلیت نگهداری حدود پانزده ساعت شارژ هستند که مدت زمان بسیار قابل توجهی است و به معنی بالا بودن کارایی این فناوری با هدف استفاده در شرایط مختلف است. در مجموع می‌توان گفت که TWS امکان تجربه‌ی شنیدن موسیقی با کیفیت بسیار بالا و به مدت طولانی را ممکن می‌سازد. در واقع این فناوری به نحوی طراحی شده است تا امکانات و کیفیت صوتی را که در داخل ساختمان و محیط سربسته امکان‌پذیر است، در محیط خارج فراهم کند.

فناوری TWS چیست؟ و کاربرد آن در اسپیکر و هندزفری بی سیم

فناوری TWS در اسپیکر چگونه کار می کند؟

ابتدا باید اسپیکری که امکان اتصال به بلوتوث را داشته باشد به دستگاه صوتی که آن هم امکان اتصال به بلوتوث را دارد، با یکدیگر جفت شوند. سپس یک دستگاه اسپیکر بلوتوث دار دیگر نیز با دستگاه اسپیکر اول جفت می‌شود. در این وضعیت که هر دو دستگاه به یکدیگر و اسپیکر اول به منبع صوتی اصلی متصل است، می‌توان موسیقی را پخش کرد. در این حالت اطلاعات صوتی از دستگاه پخش‌کننده‌ی اصلی با استفاده از اسپیکر اول ارسال شده و سپس کانال چپ از اسپیکر اول به اسپیکر دوم فرستاده می‌شود.

این نکته قابل ذکر است که در حال حاضر دو نسل از تکنولوژی‌های بی‌سیم واقعی وجود دارند که نسل اول به عنوان بی‌سیم واقعی و نسل دوم تحت عنوان فناوری بی‌سیم واقعی پلاس شناخته می‌شود. عملکرد نسل دوم این فناوری به این نحو است که ابتدا بین هر دو اسپیکر و دستگاه صوتی ارتباط برقرار می‌شود. این امر باعث می‌شود که دستگاه صوتی به صورت همزمان به هر دو دستگاه متصل شود.

نسل جدید فناوری TWS در اسپیکر این امکان را فراهم ساخته تا دستگاه صوتی به صورت مستقل کانال‌های چپ و راست را برای هر دو اسپیکر ارسال کند. این فرآیند باعث می‌شود که فشار از روی یک دستگاه برداشته شده و در نتیجه باعث افزایش طول عمر باتری خواهد شد. همچنین این موضوع باعث بالا رفتن کیفیت صوتی و شنیدن صدایی بسیار واضح و شفاف خواهد شد.

فناوری TWS چیست؟ و کاربرد آن در اسپیکر و هندزفری بی سیم

مزایای استفاده از فناوری TWS

ارتباط استریوی بی­ سیم واقعی یا همان Tws، در تولید قطعات انواع هدفون ورزشی و هندزفری بلوتوث کاربرد دارد. انواع ایربادها به کمک این تکنولوژی جدید کار می‌­کنند. علاوه ­بر این، Tws ارتباط بین چندین اسپیکر بلوتوثی وایرلس را نیز ممکن می‌­سازد. به­ این ترتیب یک اسپیکر وایرلس مجهز به Tws می­‌تواند موزیک شما را به یک اسپیکر دیگر نیز بفرستد. با ترکیب چند اسپیکر می­‌توانید صدای محیط را به­ میزان بسیار زیادی افزایش دهید. اما این تکنولوژی برای هندزفری­ های بی­ سیم مزیت­‌های بیشتری هم دارد که در ادامه به آن­ها می‌­پردازیم.

اتصال سریع :

برای اولین اتصال هندزفری به گوشی موبایل، نیازی به اتصال فیزیکی و باسیم نیست. ست کردن هندزفری مراحل ساده و راحتی دارد که بعد از دو یا سه بار انجام دادن، می­‌توانید آن را بر روی هر دستگاه جدیدی به ­راحتی انجام دهید. مزیت دیگر این هندزفری‌­ها این است که دفعات بعدی تنها با روشن کردن هندزفری، اتصال با گوشی به­ صورت کاملا اتوماتیک انجام شده و همگام‌­سازی خودکار انجام می‌­شود.بهترین اسپیکرهای بلوتوثی قابل حمل را به راحتی و با کیفیت عالی از فروشگاه اینترنتی کیوان کالا میتوانید خرید کنید.

اسپیکر بلوتوثی رم و فلش خور KTS مدل 1338

 اسپیکر بلوتوثی رم و فلش خور KTS مدل 1338

اسپیکر بلوتوثی رم و فلش خور KTS مدل 1338 با قطر درایو 4 میلیمتری مجهز به فناوری TWS است و با توان خروجی 5 وات خروجی صدای عالی دارد و به راحتی میتوانید دو تا اسپیکر را به یکدیگر وصل کرده و از کیفیت صدای استریو واقعی لذت ببرید.

استفاده آسان :

حذف کامل سیم از دستگاه، از مزیت­‌های بزرگ این نوع محصولات است. وجود سیم همیشه باعث دردسر در حین انجام فعالیت‌­های مختلف نظیر کار کردن، تمرین، آشپزی و… است. هم­چنین برد امواج این محصولات همیشه در حال بهبود و بیشتر شدن است. انواع هندزفری بلوتوثی در حدود ۱۰ متر برد دارد و برای استفاده از آن­ها نیازی نیست تا تلفن همراه خود را همیشه نزدیک هندزفری نگه داشته باشید. جعبه شارژ هندزفری هم گاهی با حجم شارژی بالا ارائه می‌­شود که میزان دفعات استفاده از گوشی ­های هندزفری را بالاتر می‌­برد.

سخن پایانی

با پیشرفت تکنولوژی بلوتوث ، اتصال بی سیم بهتر از قبل انجام میگیرد.بلوتوث 5.0 آخرین نسخه دردسترس برای اتصال بدون ­سیم واقعی است. بستر بلوتوث 5.0 امکان تبادل داده‌­های بیشتر در زمان کوتاه‌تری را فراهم می ­کند.همچنین بلوتوث نسخه 5.0 نسبت به دیگر نسخه مصرف انرژی کمتری نیز دارد.فناوری TWS به کار رفته در اسپیکر و هندزفری بی سیم ارتباط بی سیم واقعی را بین دو گوشی و یا دو اسپیکر را فراهم میکند.