مزایا و برتری های بلوتوث نسخه 5.0

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش

بلوتوث یک استاندارد رادیویی و پروتکل ارتباطی برای مصارف با توان پایین و برد کوتاه می‌باشد که با نصب یک میکروچیپ ارزان قیمت در دستگاه‌ها فعال می‌شود.بلوتوث برای فاصله‌های نزدیک و ارسال پیغام، عکس یا هر اطلاعات دیگر استفاده می‌شود. اختراع تکنولوژی بلوتوث در سال ۱۹۹۴ تحول عظیمی در عرصهٔ ارتباطات به‌ویژه موبایل‌ها به‌وجود آورد. تنها یکی از ویژگی‌های مفیدش حذف سیم‌های بسیار از سازمان‌ها، ادارات و منازل بود. مانند حذف سیم بین ماوس و کامپیوتر، حذف سیم بین صفحه کلید و کامپیوتر، حذف سیم بین موبایل و کامپیوتر و…قطعا شما هم با بلوتوث آشنا هستید و تا به حال حداقل یکبار تجربۀ انتقال داده یا اتصال دستگاه‌های دیجیتالی خود به کمک آن را داشته‌اید؛ اما، شاید به درستی قابلیت‌های آخرین نسخۀ آن را نمی‌دانید، یا شاید از اهمیت به روز بودن نسخه بلوتوث گوشی‌های موبایل و دستگاه‌هایی که قابلیت اتصال بی‌سیم دارند، اطلاع ندارید.در این مقاله شما را با مزایای آخرین نسخه بلوتوث آشنا میکنیم:

چرا بلوتوث ایمن و غیر قابل نفوذ است!؟

قبل از ورود فناوری وای فای‌ها به دنیای موبایل‌ها و کامپیوترها مجبور بودیم برای به اشتراک گذاری و انتقال اطلاعات مختلفی مثل: فیلم، عکس، موسیقی و غیره از بلوتوث استفاده کنیم. انتقال داده و اطلاعات از این روش به شدت زمان‌بر بود. با روی کار آمدن امواج وای فای‌‌ این تصور می‌شد که بلوتوث‌ها هم مثل هزاران تکنولوژی ابتدایی دیگر به دست فراموشی سپرده شوند؛

اما نه تنها بلوتوث به فراموشی سپرده نشد بلکه نسخه های جدیدتر با پیشرفت چشم گیری وارد بازار شد! برای خرید هدفون ، هندزفری و اسپیکرهای دارای بلوتوث نسخه 5 از فروشگاه اینترنتی کیوان کالا خرید کنید.

بلوتوث نوعی تکنولوژی برای ایجاد ارتباط وایرلس میان دستگاه‌های مختلف است که توسط آن می‌توان اطلاعات از هر نوعی را منتقل کرد. فرکانس موج‌های بلوتوثی نامنظم و متغیر است و این موضوع یک مزیت و یک ویژگی منفی برای این تکنولوژی به همراه داشته است.

متغیر بودن فرکانس امواج بلوتوث روی برد آن اثر منفی گذاشته است. در بهترین حالت دستگاه‌های مختلف با فاصله‌ای 10 متری می‌توانند با یکدیگر از طریق امواج بلوتوث ارتباط برقرار کنند که در بسیاری از مواقع وجود موانع فیزیکی مثل درها یا دیوارها این برد را کوتاه‌تر هم می‌کند.

در مقابل، این تغییر مدام فرکانس‌ها، امنیت اتصال‌های بلوتوثی را افزایش می‌دهد و باعث غیرقابل نفوذ و غیرقابل هک شدن آن‌ها می‌شود.

بلوتوث نسخه 5.0 چیست | کیوان کالا

بلوتوث نسخه 5 چیست ؟

بلوتوث یک نوع فناوری اتصال وایرلس است که در دستگاه های مختلف مثل گوشی های موبایل، لپ تاپ ها، تلویزیون ها، هدفون ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.بلوتوث ورژن 5 در سال 2016 عرضه شد که نسبت به نسخه های قبلی خود پیشرفت بسیار شایانی داشته است. بلوتوث در واقع یک استاندارد برای متصل کردن دستگاه هایی همچون هدفون های بی سیم، صفحه کلیدها، موس ها و دسته های بازی و... به دستگاه ها استفاده می شود که می توان از آن برای انتقال داده نیز استفاده نمود. نسخه جدید بلوتوث نسبت به ورژن های قبلی خود دو برابر سریع تر است، چهار برابر بُرد دارد و می تواند هشت برابر دیتای بیشتر را انتقال دهد.در ادامه شما را با ویژگی های بلوتوث ورژن 5 آشنا میکنیم:

ویژگی های بلوتوث نسخه 5 نسبت به نسل قبل

آخرین نسخه بلوتوث 5 معمولا در هدفون‌های بی‌سیم و دیگر سخت‌افزار صوتی و همین‌طور صفحه‌کلیدها و ماوس‌ها و کنترل‌کننده‌های بازی بی‌سیم کاربرد زیادی دارد.نسخه‌ی جدید استاندارد بلوتوث درصورتی عمل می‌کند که دستگاه‌ شما از این استاندارد پشتیبانی کنند. به‌بیان‌دیگر، اگر دستگاه‌های بلوتوث شما با نسخه‌های قدیمی‌تر بلوتوث سازگار باشند، درصورت ارتقا به بلوتوث 5، پیشرفت درخورتوجهی را احساس نخواهید کرد. بلوتوث نسخه 5 نسخه های قبلی را پشتیبانی میکند اما نمیتوانید پیشرفتهای چشم گیری فناوری وایرلس را احساس کنید و برای بهره مندی کامل از تمام پیشرفت ها باید هر دو دستگاه گیرنده و فرستنده دارای نسخه 5 بلوتوث باشند.

بلوتوث نسخه 5.0 چیست | کیوان کالا

سرعت دوبرابر و برد 4 برابر در بلوتوث نسخه 5 :

بلوتوث 5 در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی بلوتوث 4.2، دو برابر سریع تر است، چهار برابر بُرد دارد و می تواند هشت برابر دیتای بیشتر را انتقال دهد. در واقع ما درباره پهنای باند 2 مگابیت بر ثانیه حرف می زنیم که در عمل به معنای اتصال سریع و قابل اطمینان است و منجر به آپدیت فریمور و آپلود دیتا با سرعت بیشتر می شود. به دلیل بُرد بیشتر این نسخه، اسپیکرها و هدفون های وایرلس می توانند با فاصله دورتری از منبع اصلی استفاده شوند. علاوه بر این، بلوتوث 5 همه وسایل اینترنت اشیاء موجود در خانه مثل دوربین های مداربسته، یخچال های هوشمند و غیره را پوشش می دهد.

دستگاه‌ها می‌توانند بین سرعت بیشتر یا برد بیشتر، یک گزینه را انتخاب کنند. برای ارسال و دریافت داده ها در مسافت های کوتاه میتوانند سرعت دوبرابر را انتخاب کنند تا داده ها با بالاترین سرعت و با صرف کمترین انرژی انتقال یابند.برای مافت های طولانی نیز کاربر میتواند برد طولانی را با سرعت انتقال پایین انتخاب کند تا داده و اطلاعات در مسافت های طولانی با کمترین مصرف انرژی انتقال یابند.

بهینه سازی مصرف انرژی :

یکی از دلایل مصرف شارژ بالا در هندزفری ، هدفون و گوشی موبایل در ارتباط بی یم بین دستگاه ها است ، شرکت بلوتوث مهم ترین ویژگی بلوتوث 5 را مصرف کم انرژی معرفی کرده است. این ویژگی باعث می شود که علاوه بر مصرف برق کمتر به عمر مفید باتری دستگاه شما را افزایش میدهد. مصرف کمتر باتری دستگاه‌ها باعث خواهد شد که تعداد دفعات شارژ آن‌ها کاهش پیدا کرده و طول عمر باتری موبایل، باتری لپ‌تاپ و دیگر دستگاه‌ها افزایش پیدا کند.شایان ذکر است که این ویژگی قبلا در بلوتوث 4 هم ارائه شده بود؛ اما، تنها در مواردی عمل می‌کرد که حجم کمی از اطلاعات منتقل می‌شد و در سایر مواقع عملا بی‌اثر بود.

بلوتوث نسخه 5.0 چیست | کیوان کالا

صوت دوگانه (Dual Audio)

با ویژگی جدید و انقلابی بلوتوث 5 به‌نام Dual Audio می‌توانید همزمان دو هدفون را به دستگاه مورد نظر با بلوتوث نسخه 5 متصل کنید و به یک آهنگ به صورت هم زمان گوش دهید.همچنین، یک آهنگ یا فایل صوتی را به صورت هم زمان روی دو اسپیکر در اتاق‌های مختلف می‌توانید اجرا کنید. حتی می‌توانید دو فایل صوتی متفاوت را همزمان در دو دستگاه صوتی متفاوت اجرا کنید یا برای مثال دو نفر می‌توانند از یک تلفن به دو قطعه‌ی متفاوت موسیقی گوش دهند.

اتصال راحت تر و کاهش چشم گیر تاخیر صدا

در بسیاری از مواقع برقراری اتصال بلوتوثی میان دو دستگاه با مشکلات و باگ‌های فراوانی همراه خواهد شد که ممکن است خسته کننده باشد. در نسخه بلوتوث 5 به دلیل پیشرفت زیاد سرعت و پهنای باند مشکلات مربوط به Pair شدن دستگاه‌ها تا میزان زیادی بهبود پیدا کرده است و دو دستگاه با سرعت بالاتری با یکدیگر مچ می‌شوند. این نسخه می‌تواند داده‌های صوتی را سریع‌تر از نسخه‌های قبلی پردازش و ارسال کند. در نهایت منجر به کاهش چشم گیر تاخیر صدا و افزایش کیفیت صدا می‌شود.

بلوتوث نسخه 5.0 چیست | کیوان کالا

آخرین نسخه بلوتوث  (5.3)

 بلوتوث 5.3 در ماه جولای 2021 معرفی شد. هدف آن مناسب تر کردن این فناوری برای برنامه های مبتنی بر IoT (اینترنت اشیاء) مثل اسپیکرهای هوشمند یا گجت های پوشیدنی از جمله دستبندها و ساعت های هوشمند است. به همین دلیل، این نسخه از بلوتوث دارای یک حالت طبقه بندی فرعی اتصال می باشد که به یک دستگاه اجازه می دهد تا از حالت عملکرد بالا به پایین و بالعکس، سریع تر حرکت کند و به صرفه جویی انرژی کمک کند. مثلاً در یک ساعت هوشمند که دیتا را به گوشی هوشمند منتقل می کند، این قابلیت کاربرد زیادی خواهد داشت. پس از ارسال دیتا، دستگاه سریع تر می تواند به حالت کار کاهش یافته برگردد و در مصرف باتری صرفه جویی کند.

یکی از تکنیک های بلوتوث برای غلبه بر تداخل رادیویی، پرش فرکانس تطبیقی (AFH) است. Bluetooth LE باند فرکانس 2.4 گیگاهرتز را به 40 کانال تقسیم کرده و کانال های شلوغ یا پر از نویز را به عنوان کانال های “بد” طبقه بندی می کند تا در طول ارتباط مورد استفاده قرار نگیرند. همچنین، کانال های خلوت تر هم با عنوان کانال های “خوب” دسته بندی می شوند. در نسخه های قبلی این فناوری، این طبقه بندی کانال ها فقط توسط دستگاه اصلی انجام می شد. اما در نسخه جدید، هر دو دستگاه اصلی و جانبی در فرآیند طبقه بندی کانال ها شرکت می کنند و به این ترتیب اتصال پایدارتری ایجاد خواهد شد.

بلوتوث 5.3 با فعال کردن کنترل بهبود یافته روی طول کلیدهای رمزگذاری، امنیت اتصال را هم ارتقاء خواهد داد.

بلوتوث نسخه 5.0 چیست | کیوان کالا

از دیگر ویژگی‌های بلوتوث 5.3 که باعث ذخیره انرژی شده و کارآیی اتصال را بهبود می دهد. پارامتر AdvDataInfo (ADI) در بسته های تبلیغاتی است. با ADI بسته های تبلیغاتی تکراری شناسایی شده و به سرعت رها می شوند. ترک بسته های اضافی باعث ذخیره ظرفیت پردازش برای کاهش مصرف انرژی شده و کارآیی اتصال را بهبود می دهد.

سخن پایانی :

بلوتوث یک نوع فناوری اتصال وایرلس است که در دستگاه های مختلف مثل گوشی های موبایل، لپ تاپ ها، تلویزیون ها، هدفون ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.نکته ای که شما باید هنگام خرید لوازم بی سیم و بلوتوثی دقت کنید نسخه ی بلوتوث آن می باشد زیرا درست است که بلوتوث تمامی نسخه های قبل خود را نیز ساپورت می کند ولی ویژگی های جدید آن هنگام استفاده با دستگاه های دیگر که ورژن قدیمی تر را دارند کار نمی دهد و بهتر است لوازم جانبی که خریداری می کنید دارای آخرین تکنولوژی ها و متود ها باشد. شما می توانید برای خرید هندزفری و هدست و... هایی که از بلوتوث نسل 5 پشتیبانی می کنند به فروشگاه اینترنتی کیوان کالا مراجعه کنید.