مهم ترین اجزای تشکیل دهنده سیستم صوتی خودرو

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش توسط

برای خرید سیستم صوتی خودرو ، قبل از مراجعه به مراکز خرید سیستم صوتی خودرو و یا فروشگاه های اینترنتی اطلاعات کافی را در این زمینه کسب کنید چون سوالات زیادی برایتان پیش خواهد آمد که ممکن است شما را سر در گم کند و نتوانید بهترین سیستم صوتی مناسب خودرو خود را خریداری کنید.معمولاً ما یک بلندگو را به عنوان یک واحد مستقل در نظر نمی گیریم. اسپیکر ها معمولاً جزئی از اجزای سازنده یک سیستم دیگر اند. تصور اکثریت مردم این است که هر دستگاه پخش صدایی با قابلیت های مختلف به تنهایی یک اسپیکر است اما این دستگاه های چند کاره سیستم های صوتی اند که بزرگ ترین بخش سازنده آن ها یک یا چند اسپیکر یا بلندگو است.صدایی که در سیستم ماشین تولید می‌شود به وسیله بلندگو یا اسپیکرها پخش میشود. بلندگوها در اصل دستگاه‌های الکتریکی هستند که انرژی الکتریکی را به صوت تبدیل میکنند، بلندگوها به وسیله‌ ی تقویت کننده صدا را بلندتر میکنند.

اجزای اصلی تشکیل دهنده سیستم صوتی خودرو

هدیونیت‌ها به‌مرور زمان تغییرات گسترده‌ای کردند. نمونه‌های اولیه جعبه‌های سنگین و ساده‌ای بودند که تنها رادیو روی آن سوار شده بود. بعدها با پیشرفت تکنولوژی و البته ملاحظات امنیتی، کل هدیونیت را می‌شد از محفظه‌اش بیرون کشید. چند سالی که از این قابلیت گذشت، شرکت‌ها کار را برای مصرف‌کننده ساده‌تر کردند. بعد از آن فقط کافی بود که پنل یا قسمت جلویی هدیونیت را از جای خود جدا کنیم.مدتی مدل‌های برتر هدیونیت‌ها بسته به نمایشگر آنها بودند؛ یعنی آنها که با نمایشگر رنگی بودند و به‌اصطلاح Demo دار بودند، محبوبیت و قیمتی به‌مراتب بالاتر داشتند. حرفه‌ای‌ها از پخش‌های دوطبقه موسوم به 2DIN‌ استفاده می‌کردند. این هدیونیت‌ها درواقع همان پخش‌هایی بودند که روی خود نمایشگر نیز داشتند.در ادامه مطلب به بررسی اجزای اصلی تشکیل دهنده سیستم صوتی خواهیم پرداخت:

اجزای اصلی تشکیل دهنده سیستم صوتی خودرو

سیستم پخش خودرو یا هدیونیت

گیرنده ها یا هدیونیت از اجزای اصلی تشکیل دهنده سیستم صوتی خودرو است و اولین رابط بین کاربر و صوتی که از خودرو پخش میشود است.گیرنده‌ها در واقع واحد سر و اتصال سیستم به خودرو گفته می‌شود. این‌ها مغز ارتباطی سیستم با خودرو شما هستند که در داشبورد ماشین قرار دارند. گیرنده‌های جدیدتر به عنوان سیستم‌های اطلاعاتی (infotainment system) شناخته می‌‌شوند زیرا علاوه بر سرگرمی، اطلاعات مفیدی مانند جزئیات حمل و نقل، اتصال به گوگل مپ و مسیر یابی و به روز رسانی وضعیت خودرو را به عهده دارند.اولین رابط بین کاربر و صوتی که از خودرو پخش می‌شود، هدیونیت است.هدیونیت همان چیزی است که قدیمی‌ها به آن ضبط می‌گفتند. کنسول اصلی که کاست درون آن قرار می‌گرفت و بعدها سی‌دی به‌جای آن آمد. حالا هم که همه‌چیز ساده شده و با اتصال یک فلش USB یا اتصال به گوشی تلفن همراه از طریق پورت AUX هزاران آهنگ در دسترس است.

اسپیکر یا بلندگوی خودرو

در ادبیات مربوط به سیستم‌های صوتی، اسپیکر همان باند یا بلندگوست. قطعه‌ای تقریبا بزرگ که وظیفه‌ی اصلی پخش صدای خروجی توسط هدیونیت را به عهده دارد. تمام تلاش کارشناسان سیستم‌های صوتی در همین قسمت و برای بیرون کشیدن باکیفیت‌ترین صدا و البته در مواقعی بلندترین صدای ممکنه است.اسپیکرها به دو دسته‌ی اصلی کواکسیال و کامپوننت تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع بلندگوها، این دو مورد هستند. البته زیر دسته‌هایی مانند اکتیو پَسیو نیز موجود هستند.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد باند و اسپیکر لطفا به مطالعه مقاله انواع باند خودرو بر اساس نوع عملکرد آن بپردازید:

در بلندگوهای کواکسیال همه‌چیز به‌صورت ساده در کنار یکدیگر قرار گرفته است. ووفر، میدرنج و تیوتر همگی در یک مجموعه تعریف می‌شوند. درست برخلاف آن، بلندگوهای کامپوننت از اجزای جداگانه درست شده‌اند. در سیستم‌های متعارف بازار، اکثر بلندگوها در کلاس کواکسیال هستند.مدل‌های کامپوننت برای اهدافی مانند سیستم صوتی بسیار حرفه‌ای در خودرو، ایجاد آرایه‌ی صدا در سینماها و سالن‌های تئاتر مناسب است. باند خودروها به دو گروه اصلی دسته‌بندی می‌شوند. باندهای گرد یا باندهای بیضی (خربزه‌ای). 

دستگاه آمپلی فایر خودرو

دستگاه آمپلی فایر

بطور کلی آمپلی فایر به دستگاهی گفته می شود که کیفیت صدای خروجی دستگاه شما را افزایش می دهد، شاید در برخی از مراکز عمومی دیده اید که صدای بلندگو ها بسیار کم کیفیت یا قطع و وصل می شود که نشان از کیفیت کم صدا می باشد، ولی با استفاده از آمپلی فایرها این مشکل حل می شود و صدای مورد نظر قبل از اینکه به بلندگو فرستاده و پخش شود، توسط آمپلی فایر صدا تقویت شده و سپس به بلندگوی مورد نظر ارسال می شود که باعث می شود کیفیت صدا در حد بالا و بدون نویز و قطع و وصلی باشد، همچنین از آمپلی فایر ها در سیستم های قدرتمند خودرو نیز استفاده می شود که هر فردی بر روی ماشین خود، سیستم صدایی نصب می کند، این آمپلی فایر ها هم در کنار آن باید تهیه و نصب شوند که صدا بدون افت کیفیت و بدون هیچگونه نویزی باشد.

دستگاه آمپلی فایر چگونه کار میکند؟

توجه داشته باشيد که صداي توليدي توسط هر دستگاه صوتي به تنهايي قابل شنيدن نيست. بنابراين صدا ابتدا به آمپلي فاير فرستاده شود و آمپلي فاير آن صدا را طي چند مرحله تقويت و تفکيک سازي مي کند. سپس صداي تفکيک شده به بلندگو ها در هر کانال ارسال شود. خروجي آمپلي فاير با بلندگو ها بايد يکسان باشد. آمپلي فاير در واقع دستگاهي هست که براي تقويت کردن سيگنالهاي ضعيف استفاده مي شود.

دستگاه اکولایزر خودرو چگونه کار میکند

دستگاه اکولایزر

وظیفه اکولایزر سیستم صوتی خودرو این است که در سیگنال‌های صوتی، فرکانس خاصی را کاهش یا افزایش می‌دهد.رایج‌ترین و ساده‌ترین اکولایزرها برای کنترل آهنگ صدا در ابزار موسیقی مانند گیتارها، باس‌ها و آمپلی فایرهای آن‌ها استفاده می‌شود. آن‌ها به بهسازی صدای هماهنگ با موسیقی شما و با توجه به محیطی که در آن قرار دارید کمک می‌کنند.رانندگان و کسانی که به سیستم ماشین علاقه دارند می‌دانند که وجود گیرنده و باند حرفه‌ای و حتی داشتن ساب ووفر و آمپلی فایر در کنار آن‌ها نمی‌تواند صدای بالا و مناسبی را داشته باشد فقط و فقط باید از یک اکولایزر در خودرو خود استفاده کنند تا بتوانند صدای گوش نوازی را در طول سفر تجربه کنند.اکولایزر برای ادغام منابع صوتی یکی از بهترین ابزارها است که با استفاده از آن می‌توان دامنه خاصی از فرکانس‌های رکورد شده و تولید شده در یک تراک را نسبت به بقیه دامنه‌های فرکانسیِ همان صدا، یا صداهای دیگر، تضعیف یا تقویت نمود.

خازن سیستم صوتی خودرو

خازن سیستم صوتی خودرو یک قطعه الکتریکی است که قابلیت ذخیره انرژی را دارد. با توجه به ویژگی هایی که خازن ها دارند، به نوعی می توان گفت اولین “باتری ها” خازن های قدیمی بودند. اولین خازن ها از ظروف شیشه ای که با آب پر شده بودند، ساخته شدند. در مقایسه با باتری ها، تنها تفاوتی که وجود دارد، این است که خازن ها برای تخلیه و ذخیره انرژی بسیار سریع طراحی شده اند. اگر در سیستم‌های صوتی خودرو از خازن استفاده شود، می‌توان از این قابلیت برای تامین منبع تغذیه مورد نیاز آمپلی فایر شما استفاده کرد.سازندگان خودروی شما داشتن ساب ووفر و سیستم صوتی حرفه ای را در هنگام طراحی خودرو لحاظ نکرده اند، بیس ساب ووفر مقدار زیادی از جریان برق را به سمت خود می‌کشد و عموم تجهیزات الکتریکی خودرو برای چنین شرایطی آمادگی لازم را ندارند.برخلاف باطری، خازن توان تولید برق و الکتریسیته را ندارد بلکه برق را در خود ذخیره می‌کند.خازن به عنوان حائل بین تولید کننده(باطری) و مصرف کننده(آمپلی فایر) خودرو قرار می‌گیرد و باید در مدار در مسیر کابل برق اصلی در نزدیک ترین نقطه به مصرف کننده(آمپلی فایر) نصب شود.برق تولیدی دینام و باطری توسط خازن ذخیره می‌کند و در زمانی که آمپلی فایر نیاز به برق دارد سریعا جریان برق داخل آن خالی شده تا یک بیس قوی و کامل توسط ساب ووفر ایجاد شود، بنابراین خازن روی کیفیت صدا بسیار موثر است.

خازن سیستم صوتی چیست و چه کاربردی دارد

اینتر فیس خودرو

برای دسترسی راحت‌ تر به فایل‌های موسیقی در خودرو و دسترسی از طریق دسته‌ی کنار فرمان به ابزاری به‌ نام اینترفیس نیاز است که این امکان را با ضبط غیر فابریک خودرو به شما می‌دهد.بسیاری از شرکت‌های خودروسازی این وسیله را بر روی خودروی تولیدی خود قرار می‌دهند ولی برخی شرکت‌ها تهیه‌ی این دستگاه را بر عهده‌ی مشتری قرار می‌دهد، استفاده از این وسیله بسیار مفید بوده و باعث می‌شود با دقت و در امنیت بیشتری رانندگی کنید.این دستگاه نوعی کنترل همه‌کاره است که در صورت قابلیت خودروی شما، می‌توانید کارهای زیادی را به کمک آن انجام دهید.با کمک اینترفیس می‌توانید به طور کامل کنترل دستگاه پخش خودروی خود را بدون نیاز به دست زدن به دستگاه پخش خودرو در اختیار بگیرید.در حقیقت اینترفیس اتومبیل رابط بین پخش و کنترل فرمان اتومبیل میباشد که این رابط بسته به نوع اتومبیل متفاوت میباشد یعنی هر اتومبیل اینترفیس مختص خود را میخواهد.

برای راه اندازی پخش غیر فابریک در مرحله ی اول باید از قابلیت نصب شدن اینترفیس بر روی آن اطمینان حاصل کرد و بعد اینترفیس مختص آن نسبت به ماشین را تهیه نمود و برای راه اندازی آن اقدام کرد. لازم به ذکر است که اینترفیس برای هر خودرویی متفاوت میباشد نمی توان از یک مدل اینترفیس برای تمامی خودرو ها استفاده و این وسیله بسیار حساس در نصب است و باید توجه داشت که ممکن است موقع نصب اینترفیش شما بسوزد و خراب شود

سخن پایانی:

یکی از مواردی که امروزه اهمیت بسیار زیادی دارد این است که سیستم پخش کننده شما بتواند با کلیه وسایل هوشمند از جمله تلفن همراه شما تطبیق پیدا کند. اگر سیستم پخش کننده شما بتواند با تلفن همراه هماهنگ باشد دیگر نیازی نیست برای پاسخ دادن به تلفن خود حتما گوشی را به دست بگیرید که جریمه‌های سنگینی نیز شامل شما شود. بلکه به راحتی و تنها با فشردن یک دکمه می‌توانید از طریق بلوتوث ، سیستم پخش خودرو  را به گوشی موبایل خود وصل کنید و تماس‌ها را جواب دهید.حتی نیازی نیست برای مسیر یابی از تلفن همراه استفاده کنید زیرا با استفاده از مسیر یاب سیستم پخش کننده به راحتی می‌توانید با تعیین مبدا و مقصد به جایی که در نظر دارید برسید. گاهی سیستم‌های مسیر یابی شما را از دوربین‌های کنترل سرعت، مسیرها پر ترافیک یا تصادفات جاده‌ای با خبر کرده و باعث می‌شوند که سریع‌تر به مقصد مورد نظر برسید.