انواع باند خودرو بر اساس نوع عملکرد آنها

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش توسط

موسیقی و آلات موسیقی زبان مشترکی است که برای همه افراد علاقه مند ، لذت بخش است و آرامش ، هیجان  و شور ، شوق به ارمغان می آورد. فرقی نمی کند چه موسیقی گوش میدهید یا چقدر زمان صرف گوش دادن به موسیقی می کنید. داخل ماشین و مدت زمانی که در ماشین وقت می گذرانیم بهترین فرصت برای شادابی روحی شما با چند دقیقه موسیقی است.خستگی ترافیک و سنگینی تنهایی مسافرت کردن را فقط میتوان با گوش دادن به موسیقی دلچسب از بین برد.در اکثر ماشین های داخلی از باند و سیستم صوتی معمولی استفاده میشود و اگر علاقه مند به گوش دادن به موسیقی با صدای قدرتمند و رسا هستید باید بهترین باند و اسپیکر را تهیه کنید.در ادامه شما را با جدیدترین و بهترین بلندگوهای خودرو آشنا میکنیم:

باند یا اسپیکر خودرو چیست؟

در ادبیات مربوط به سیستم‌های صوتی، اسپیکر همان باند یا بلندگوست. قطعه‌ای تقریبا بزرگ که وظیفه‌ی اصلی پخش صدای خروجی توسط هدیونیت را به عهده دارد. تمام تلاش کارشناسان سیستم‌های صوتی در همین قسمت و برای بیرون کشیدن باکیفیت‌ترین صدا و البته در مواقعی بلندترین صدای ممکنه است.

انواع اسپیکر های خودرو از لحاظ عملکرد:

یکی از بارزترین جنبه‌های سرگرمی و مهم خودروها، سیستم صوتی آنها است که می‌تواند با توجه به قیمت تجهیزات جانبی و وابسته‌اش ویژگی مهمی برای خرید و فروش خودرو باشد. بهترین سیستم صوتی ماشین در واقع سیستم صوتی‌ است که دارای عمر بالاتر، صدای بهتر و قابلیت‌های بیشتر باشد.اسپیکرها به دو دسته‌ی اصلی کواکسیال و کامپوننت تقسیم می‌شوند. در بلندگوهای کواکسیال همه‌چیز به‌صورت ساده در کنار یکدیگر قرار گرفته است. ووفر، میدرنج و تیوتر همگی در یک مجموعه تعریف می‌شوند. درست برخلاف آن، بلندگوهای کامپوننت از اجزای جداگانه درست شده‌اند. در سیستم‌های متعارف بازار، اکثر بلندگوها در کلاس کواکسیال هستند. مدل‌های کامپوننت برای اهدافی مانند سیستم صوتی بسیار حرفه‌ای در خودرو، ایجاد آرایه‌ی صدا در سینماها و سالن‌های تئاتر مناسب است.

انواع اسپیکر خودرو از لحاظ عملکرد

باندهای کامپوننت:

اگر بهترین صدای ممکن را از بلندگو های خود می خواهید ، سیستم های بلندگو کامپوننت را در نظر بگیرید.سیستم های کامپوننت دارای بلندگو هایی با طراحی برتر و چندین درایور برای کیفیت مطلوب صدا هستند.بلندگو های کامپوننت اتومبیل ، سیستمی با درایور های جداگانه اند .این بدان معناست که می توانید درایورها ( اجزای مختلف ) را در مکان های مختلف در اتومبیل خود نصب کنید.هر درایور به گونه ای طراحی شده است که در محدوده ایده آل فرکانس های خود فعالیت کند.و این مؤلفه ها اغلب از مواد بهتری نسبت به بلندگو های کواکسیال استفاده می شوند و به آن ها امکان تولید صداهای دقیق و پویا را می دهند.سیستم های کامپوننت از ووفر های جداگانه ، توییتر و کراس اوور های خارجی تشکیل شده است.در حالی که این اجزا جدا هستند ، آن ها به گونه ای طراحی شده اند که در کنار هم برای تولید صدای با کیفیت بالا کار می کنند. با داشتن سیستم بلندگو کامپوننت ، می توانید درایور ها را در مناطق مختلف اطراف خودرو نصب کنید. تا صدا از عمق و وضوح بیشتری برخوردار باشد. شبکه متقاطع از توییتر و ووفر خارج است . بنابراین اجزای داخلی می توانند از کیفیت بالاتری برخوردار باشند . و از تعیین دقیق بین فرکانس های ارسال شده به درایور های مختلف اطمینان حاصل می کند.

باندهای کواکسیال:

بیشتر سیستم های صوتی اتومبیل کارخانه ای از بلندگوهای کواکسیال تشکیل شده است .اگر به دنبال تعویض بلندگو های کارخانه خود به راحتی و بدون دردسر هستید ، بلندگو های کواکسیال را در نظر بگیرید . سیستم های بلندگو ی کواکسیال ، رایج ترین نوع موجود در بازار است و تمام عناصر بلندگو در یک درایور تشکیل شده است . بلندگو های کواکسیال برای تولید طیف وسیعی از فرکانس های صوتی در یک واحد طراحی شده اند. ووفر برای صداهای باس کم و یک توییتر برای نت های بلند. این بلندگو ها حاوی همان نوع درایور ها هستند که در بلندگو های کامپوننت یافت می شوند ، اما برای صرفه جویی در هزینه و فضا ، آن ها ترکیب شده اند.رایج ترین پیکربندی ، یک woofer است که یک توییت در بالای آن نصب شده است ، اما همچنین بلندگو های کواکسیال 3 طرفه نیز وجود دارد که حاوی یک woofer ، MID-RANGE و یک TWEETERS است. این بلندگو ها در اندازه های مختلفی قرار می گیرند تا در مکان های موجود در بلندگو های کارخانه قرار بگیرند ، بنابراین می توانید به سادگی بلندگوهای قدیمی را جدا کرده و بلندگوهای جدید را وصل و نصب کنید.

معرفی انواع اسپیکر خودرو

باندهای ساب ووفر:

از ساب ووفر ها به منظور پخش صدای Bass و بم موزیک بهره می گیرند، البته استفاده از ساب ووفر الزامی نیست ولی به دلیل صدای بسیار بم و زیبایی که تولید می کند امروزه بسیار مورد توجه کسانی قرار گرفته است که می خواهند سیستم خودروی حرفه ای داشته باشند و بهترین صدا را از این طریق پخش نمایند.ساب ووفرها، از جمله اصلی ترین دلایل تمایز یک سیستم معمولی از سیستم حرفه ای و قوی است و وجودشان بسیار لازم و ضروری است. یک ساب ووفر برای راه اندازی به آمپلی فایر نیاز دارد.

باندهای توییتر:

بلندگوهای توییتر درست برعکس ساب ووفر عمل می کند و وظیفه آن، پخش صدا های ریز به صورت مجزا است.این وسیله برای تولید و اجرای صداهای صوتی با فرکانس بالا طراحی و ساخته شده است. به ‌طور معمول در رنج فرکانس ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز (که معمولا بالاترین حد شنوایی انسان است) کار می ‌کند. توییترهای تخصصی می‌ توانند فرکانس‌ های بالاتر از ۱۰۰ کیلو هرتز را نیز پردازش و پخش کنند.بلندگو تیوتر دار  به تنهایی برای پخش و تقویت صدای با فرکانس بالا یا صداهای ریز می باشد. این باند نمی تواند به تنهایی صدایی را تولید کند و به همین دلیل است که بیشتر به شکل بلندگو تیوتر دار عرضه می شود.

باندهای میدرنج :

این باند ها نیز همانطور که از نامشان پیداست، پخش فرکانس های میانی را بر عهده دارند. شما می توانید با بکارگیری این دسته از باند ها، در حالت های معمولی و یا برای ایجاد صدایی متوسط در مجموعه از صدا ها، استفاده کنید. در نظر داشته باشید که باند های میدرنج توانایی شناسایی صدا های مختلف از یکدیگر را نداشته و تنها قادر به پخش صدا های عادی یا همان متوسط می باشد. بنابراین اگر از میدرنج در کنار ساب ووفر و تیوتر استفاده کنید می‌توانید به بهترین صدای ممکن در اتومبیل خود برسید.

انواع اسپیکر خودرو از لحاظ عملکرد

باندهای دایره ای شکل:

این نوع اسپیکر از نظر شکل ظاهری دایره‌ای شکل هستند، این اسپیکرها بیشتر در داخل درب خودرو قرار می گیرد. با میزان وات‌های مختلف در بازار موجود هستند، هرچه میزان وات آن‌ها بیشتر باشد، از کیفیت صدای بیشتری برخوردار هستند.باندهای گرد خود به سه دسته ۱۰، ۱۳ و ۱۶ تقسیم می شوند. باند ۱۰ کوچکتر است و برای داشبورد ماشین بکار می رود. باند ۱۳ برای درب های عقب خودرو کاربرد دارد و باند ۱۶ برای درب های جلو (داخل درب) استفاده می شود. هرچند بلندگوهای بیشتر خودروها به صورت فابریک گرد هستند اما جایگزین کردن آن به یک باند بیضی می تواند صدای بسیار مناسبتری در ماشین ایجاد می کند.

باندهای بیضی شکل:

این نوع از اسپیکر به باند خربزه‌ای هم شهرت دارد، بیشتر در طاقچه عقب خودرو ها نصب می شوند، معمولا نسبت به مدل دایره‌ای وات های بیشتری دارند و در دسته اسپیکرهای حرفه‌ای قرار می گیرند. باندهای بیضی نیز خود به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.آن دسته که آمپلی فایر را ساپورت نمی کنند: معمولا بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ وات قدرت دارند و توان ساپورت آمپلی فایر را ندارند. این باندها در صداهای زیاد دچار نویز می شوند و قابلیت استفاده از حداکثر صدا برای آنها وجود ندارد. دسته دیگر که توانایی ساپورت آمپلی فایر را دارند: این نوع از باندهای خربزه ای کیفیت بالاتری از باندهای معمولی دارند و مهم تر از آن در صدای بالا دچار مشکل و صدای نویز نمی شوند.


باند خودرو Panatech مدل 6923

 باند خودرو Panatech مدل 6923باند خودرو panatech مدل PCS-6923P از اسپیکرهای کواکسیال پاناتک _ Panatech است، با قدرت خروجی ۵۵۰ وات ، بسیار با کیفیت بوده و بر روی تمامی خودرو های داخلی و خارجی و تمام پخش های خودرو قابل تنظیم و اجرا می باشد .توان اسمی این بلندگو برابر با ۳۵ وات RMS است و با امپدانس ۴ اهمی خود تقریبا انتخابی مناسب برای پخش‌ کننده‌ های مختلف خودرو به حساب می‌ آید.

باندهای لوزی شکل:

 این شکل از اسپیکر یا بلندگو بیشتر در خانواده پژو و مدل ۴۰۵ به چشم می خورد، در قسمت بالایی داشبورد نصب می شد. این بلندگو ها امروزه کاربردی ندارند.

آمپلی فایر چیست و چه کاربردی دارد؟

آمپلی فایر به دستگاهی گفته می شود که کیفیت صدای خروجی دستگاه شما را افزایش می دهد، شاید در برخی از مراکز عمومی دیده اید که صدای بلندگو ها بسیار کم کیفیت یا قطع و وصل می شود که نشان از کیفیت کم صدا می باشد، ولی با استفاده از آمپلی فایرها این مشکل حل می شود و صدای مورد نظر قبل از اینکه به بلندگو فرستاده و پخش شود، توسط آمپلی فایر صدا تقویت شده و سپس به بلندگوی مورد نظر ارسال می شود که باعث می شود کیفیت صدا در حد بالا و بدون نویز و قطع و وصلی باشد، همچنین از آمپلی فایر ها در بهترین سیستم های صوتی قدرتمند خودرو نیز استفاده می شود که هر فردی بر روی ماشین خود، سیستم صدایی نصب می کند، این آمپلی فایرها هم باید در کنار ساب ووفر ، مید رنج و توییتر تهیه و نصب شوند که صدا و موسیقی بدون افت کیفیت و بدون هیچگونه نویزی باشد.

سخن پایانی:

لذت بردن از موسیقی در مهمانی و در همی ها نیازمند داشتن سیستم صوتی قدرتمندی است.برای شنیدن انواع صداهای زیر و بم آلات موسیقی باید بلندگو و اسپیکر حرفه ای در کنار آمپلی فایر استفاده شود.تهیه بهترین سیستم صوتی خودرو بستگی مستقیمی به هزینه ای دارد که قصد دارید صرف آن کنید.بسته به کیفیت و برند سیستم باید به توان خروجی باندها نیز دقت کنید ، چون هر چه توان خروجی باند بیشتر باشد ، صدای قدرتمند و رساتری تولید خواهد کرد.نتیجه مجموعه ای از ساب ووفر و میدرنج و توییتر کنار همدیگر یک سیستم صوتی عالی خواهد بود.