کیفیت صدای HI-FI چیست؟و چه کارایی دارد؟

نوشته شده در تاریخ11 ماه پیش

کیفیت و تن صدا است که آن صدا را قابل تشخیص و منحصر‌به‌فرد می‌کند.چه خواننده باشید یا نوازنده برای تاثیر بخش بودن صدا روی شنونده باید صدایتان با تمام کیفیت و جزییات به گوش مخاطب برسد و برای این امر روز به روز تکنولوژی و فناوری ساخت هدفون ها و اسپیکر ها پیشرفت میکند.اگر علاقه زیادی به موسیقی و پخش صدا با کیفیت و شفافیت بالا هستید حتما موقع خریدن گجت های صوتی نام فناوری Hi-Fi به گوشتان خورده است .وقتی صحبت از اصطلاحات فنی صدا و دستگاههای پخش صدا می‌شود، یکی از جدیدترینها، های فای Hi-Fi است. حتما شما هم آن را روی کارتن اسپیکر یا در جدول مشخصات دستگاههای پخش صوت دیده‌اید. اگر درباره‌ی مفهوم این اصطلاح و اهمیت آن در دستگاههای پخش صوت کنجکاوید در این مقاله با ما همراه باشید:

فناوری های فای چیست ؟

اگر بخواهیم یک تعریف ساده و قابل فهم را در خصوص این تکنولوژی بیان کنیم، باید گفت که به دستگاه‌های صوتی که صداهای یک موسیقی را با دقت بالایی (در مقایسه با حالت آنالوگ و برخی حالت‌های دیجیتال) پخش می‌کند hifi می‌گویند. hifi مخفف عبارت High Fedility بوده که نشان دهنده “وفاداری و صداقت سیستم‌های صوتی به پخش واضح‌ترین صدا در هنگام انتقال پالس‌های صوتی” است. به طور کلی، وسایلی که از hifi پشتیبانی می‌کنند، از میزان نویز و به هم ریختگی (اعوجاج) امواج صوتی پایینی برخوردار هستند و قادرند که صداها را به اصطلاح بدون رنگ و با پاسخ فرکانسی سریع پخش کنند.هندزفری بلوتوثی Haino Teko مدل ANC-5 Pro یکی از گجت های بسیار با کیفیت است که از فناوری های فای پشتیبانی میکند.

hi-fi چیست؟و چه کارایی دارد

فناوری های فای چگونه کار میکند ؟

تجربه ثابت کرده صدا برداری در محیط‌های باز یا حتی سالن‌های کنسرت، به مراتب سخت‌تر از ضبط کردن صدا در استدیوهای صدا برداری است. دلیل این امر، آکوستیک بودن فضای استدیو و همچنین کم بودن نویز دستگاه‌های موسیقی و صداهای اضافی است. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صدا برداری در سالن‌های ارکستر، اضافه کردن جو سالن به صدا ضبط شده خواهد بود. از آنجا که نویز می‌تواند تاثیر صدا اصلی را کم کند، صدا بردار باید تلاش نماید تا همه صداها را ( هم صدای سالن و هم صدا آلات موسیقی و یا صداهای دیگر) با فرکانس‌های مناسب تیون نماید تا با در کنار هم قرار گرفتن سیگنال‌ها، هم پوشانی و محو شدگی صدا رخ ندهد. در اینجاست که می‌توان با استفاده از hifi ، تفکیک صداها را طوری تنظیم کرد تا همه آن‌ها به صورت جداگانه و با بالاترین کیفیت قابل شنیدن باشند.به طور کلی، hifi از مجموعه کامپوننت‌هایی تشکیل شده که عبارتند از: سورس یا همان پخش کننده مانند یک CDPlayer و یا یک دیسک خوان ، بخش تقویت سیگنال که از دو قسمت Pre Amplifier و Power Amplifier تشکیل شده است ، بلندگو و سیم‌های اتصال دهنده :

سورس یا منبع :

 به طور کلی هر قطعه موسیقی از یک منبع مشخص پخش می شود؛ این منبع می تواند یک اپلیکیشن پخش موسیقی، دیسک CD یا DVD یا دسته آنالوگ (مانند نوار های مغناطیسی، گرامافون و Turntable)… باشد. بدون شک هر چقدر هم کیفیت اسپیکر یا سیستم صوتی بالا باشد، بدون استفاده از یک سورس با کیفیت نمی توانید از حداکثر توان سیستم بهره ببرید.

فناوری های فای چیست؟| کیوان کالا

تقویت کننده سیگنال :

تقویت کننده سیگنال صوتی شامل 2 بخش Pre Amplifier و Power Amplifier می شود و وظیفه تقویت سیگنال صوتی به منظور دست یابی به کیفیت صدای به مراتب بالاتر را بر عهده دارد. با اینکه این 2 بخش از اصلی ترین بخش های یک سیستم های فای به شمار می روند، به دلیل قیمت بالا کمتر کسی به سراغ آن ها می رود.

سیم های اتصال دهنده :

در خصوص سیم‌های اتصال دهنده باید گفت که این کابل‌ها، نقش بسیار اساسی و مهمی در انتقال صدا دارند. کابل‌ها تاثیر بسزایی بر روی Timing ، Soundstage و Texture صدا داشته و حتی تغییر مکانی یک کابل و جابجا شدن آن می‌تواند اثر زیادی روی Micro Dynamic صدا بگذارد. در سیستم‌های Full range اهمیت کابل‌ها بیشتر نمایان خواهد شد.

اسپیکر:

اسپیکر ها خروجی نهایی سیستم هستند و هرچه کیفیت آن ها بیشتر باشد، کیفیت صدای دریافت شده نیز بالاتر خواهد بود. عموما اسپیکر ها چه در هدفون ها و چه در سیستم های پخش موسیقی دیگر، به صورت 2 تایی تعبیه می شوند تا صدای دریافتی به صورت استریو باشد. از این رو می توان گفت بین فناوری HI-FI و صدای استریو رابطه مستقیمی وجود دارد.هندزفری بلوتوثی وان مور مدل Piston Buds-ECS3001T دارای اسپیکر هایی با کیفیت صدای های فای است.

hi-fi چیست؟و چه کارایی دارد

تفاوت Hi-Fi با Lo-Fi و Hi-Def در چیست؟

High-Fidelity :یک سیگنال الکتریکی از یک منبع (آنالوگ یا دیجیتال) تولید می‌شود؛ سپس تقویت شده و به اسپیکرها فرستاده می‌شود. در اسپیکرها، سیگنال الکتریکی به امواج صوت تبدیل شده و به گوش شنونده می‌رسد. هرکدام از این مراحل باید با دقت و ظرافت انجام شود، زیرا سیگنال، در گذر از هرکدام، مستعد بهم ریختگی و خراب شدن است. اینجاست که مفهومی به نام سیستم Hi-Fi متولد شده و نقش خود را ایفا می‌کند؛ نقش های‌فای، به عنوان یک زنجیره است که هر کدام از مراحل بالا، حلقه‌ای از آن است.

تفاوت High-Fidelity با Low-Fidelity :

در مورد Lo-Fi هم با کمی دقت متوجه می‌شویم که دقیقا در مقابل های فای قرار دارد. این فرمت صدا در واقع تمام نویزها و بهم ریختگی‌های فرکانسی را درون خود دارد و در کمال تعجب عده‌ای هم طرفدار آن هستند. این افراد معتقدند که به واسطه این کیفیت صدا می‌توانند موسیقی‌های قدیمی را همانطور که بار اول ضبط شده بشنوند و حس نوستالژی خوبی را تجربه کنند. و خب مسلما سیستم های صوتی که می‌توانند این کیفیت را پخش کنند نیز ارزان‌تر هستند.طرفداران موسیقی لوفای در این سال‌ها بسیار زیاد شده اند و می‌توان این سبک موسیقی در مکان‌های مختلفی شنید.در بسیاری از کافه‌ها و حتی در آسانسور‌ها، می‌توان رد پایی از موسیقی لوفای پیدا کرد.

فناوری های فای چیست؟| کیوان کالا

تفاوت High-Fidelity با High Definition :

در واقع Hi-Def چیزی شبیه به های فای می‌باشد. البته با این تفاوت که Hi-Fi قابل تعمیم به هر دو نوع سیستم آنالوگ و دیجیتال است، در حالی که استاندارد Hi Def فقط برای سیستم‌های دیجیتال کاربرد دارد. در واقع کار این استاندارد این است که مطمئن شود در ویدیویی که می‌بینید تمام صداها پوشش داده شده باشند. همانطور که متوجه شدید قابلیت وضوح بالا مستقیما با سیستم‌های ویدیویی در ارتباط است.

تفاوت هدفون و اسپیکر های HI-FI با مدل های معمولی

بسیاری از صدا برداران و آهنگسازان، بر این باورند که تنظیم صدا برای رسیدن به بهترین حالت ممکن، می‌تواند حالت‌های مختلف داشته باشد. هر فرد سلیقه شنیداری متفاوتی دارد که صدابردار باید سعی کند با تنظیمی استاندارد و تیون کردن مناسب صدا، بهترین خروجی را از آن داشته باشند.اسپیکر و هدفون هایی که از فناوری های فای پشتیبانی میکنند صداها را طوری تنظیم میکنند تا همه آن‌ها به صورت جداگانه و با بالاترین کیفیت قابل شنیدن باشند.از آنجا که محیط استدیو کاملا آکوستیک بوده و صداهای خارجی نمی‌توانند اثری بر روی خروجی داشته باشد، لذا شنونده خواهد توانست همان کیفیتی را که در استدیو پخش می‌شود را در خروجی آهنگ منتشر شده بشنود.

سخن پایانی :

فناوری HI-FI یک فناوری کاربردی برای انواع سیستم های صوتی است که با تنظیم محتوای صوتی به بهترین شکل خروجی بی نقصی را ارائه میدهد. به همین جهت است که شرکت های تولید کننده تجهیزات صوتی همواره در حال تولید دستگاه هایی با این فناوری می باشند.حتی برخی از تولید کنندگان به دروغ و به جهت تبلیغ به کارگیری این فناوری را در محصول خود اعلام می کنند.برای آن که یک سیستم پخش صوتی بتواند محتوای صوتی را به دقیق ترین شکل پخش کند، نیاز است که قطعات و اجزای مختلف سیستم همگی در بالاترین کیفیت عمل نمایند.کیفیت صدا میان محصولاتی که از تکنولوژی HI-FI استفاده می کنند و دیگر محصولات، محسوس می باشد. به همین جهت اگر کیفیت و شنیدن صدای واقعی محتوا برایتان اهمیت زیادی دارد، حتما این ویژگی را در محصول بررسی نمایید.فروشگاه اینترنتی کیوان کالا عرضه کننده ایرپادزهای بسیار پیشرفته است که دارای فناوری های فای است که صدا را با کیفت عالی پخش میکند.به طور کلی فناوری HI-FI کمک می کند که پخش صدا، موسیقی و هر آنچه می خواهیم پخش کنیم، بدون تغییر پخش گردد.در دستگاه های صوتی، هدفون ها و تلفن های هوشمندی که از این فناوری برخوردارند، با پخش موسیقی دقیقا همان چیزی که ضبط شده را می شنویم.