6 نکته مهم جلوگیری از داغ شدن گوشی هنگام بازی

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش توسط

امروزه گوشی‌های هوشمند بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما انسان‌ها هستند و به جز کارهای روزمره، بازی کردن با آن‌ها یکی از فعالیت‌های هر روز ما محسوب می‌شود. تجربه بازی های گوشی به لطف پیشرفت سخت‌افزاری آن‌ها دست کمی از سایر پلتفرم‌ها ندارد.بازی های گوشی و اندروید امروزه یکی از پرمخاطب‌ترین بازی ها در این صنعت هستند و به دلیل آسان بودن دسترسی به آن‌ها و تنوع بالای هر ژانر، می‌توانند سلیقه‌های مختلفی را راضی نگه دارند. مهم نیست چه سنی داشته باشید یا اینکه بازی را به صورت حرفه‌ای دنبال کنید، تا زمانی که یک گوشی موبایل در اختیار دارید، گیمر حساب می‌شوید؛ تنوع زیادی میان بازی های اندروید مشاهده می‌شود و انواع و اقسام ژانرها و دسته‌بندی‌ها را داریم که هرکدام طرفداران خودشان را دارند. از پابجی موبایل و بازی‌ های بتل رویال گرفته تا بازی های اکشنی مشابه کالاف دیوتی موبایل، هر کدام میلیون‌ها نفر را روزانه سرگرم می‌کنند.در این مقاله به بررسی روشهایی برای جلوگیری از داغ شدن گوشی در زمان اجرای بازی های اکشن و جذاب خواهیم پرداخت:

روشهای جلوگیری از داغ شدن گوشی هنگام بازی؟

هنگام اجرای بازی، پردازنده، پردازنده گرافیکی، حافظه و سایر اجزای گوشی شما با سرعت بالایی کار می کنند و صفحه نمایش و اسپیکر به کار خود ادامه می دهند و در نتیجه مصرف انرژی بالایی دارند. در نتیجه، دمای گوشی موبایل شما به دمایی بالاتر از زمانی که گوشی شما برنامه‌هایی را اجرا می‌کند که انرژی زیادی ندارند، مانند برقراری تماس و چت آنلاین، افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد گوشی موارد زیر را رعایت کنید:

جلوگیری از داغ شدن گوشی هنگام بازی | کیوان کالا

با گوشی در حین شارژ گیم بازی نکنید

بازی با گوشی موبایل به دلیل استفاده راحت تر و قابل حمل بودن گوشی در هر لحظه و هر جایی امکان پذیر است و این ویژگی باعث به طول انجامیدن بازی های مداوم و چند ساعته میشود ، و بازیهای چند ساعته باعث کاهش سریع شارژ گوشی میشود و گیمرها برای دور نماندن از این دنیای پر هیجان و اکشن نیاز به شارژ کردن مجدد گوشی موبایل دارند و اکثرا در حین بازی گوشی را به شارژ وصل میکنند.ولی غافل از اینکه با این کار باعث داغ شدن شدید گوشی موبایل میشوند.

مادامی که گوشی‌های موبایل به درگاه شارژر متصل هستند، بخش‌هایی از جمله مدار تغذیه و IC شارژ به طور کامل درگیر می‌شوند؛ در این حالت دمای بخش تغذیه و IC شارژر افزایش یافته و از سوی دیگر، دمای کلی باتری نیز بالا می‌رود. باتری به طور همزمان در حال دریافت و خروج جریان بوده و این مسئله منجر به استهلاک شدید باتری و مدار تغذیه خواهد شد.مضاف بر آن، در این حالت علاوه بر کاهش عمر باتری و گوشی هوشمند، شاهد بالا رفتن گرما به شکلی قابل توجه هستیم. در نتیجه به هیچ وجه در هنگام اجرای بازی، به صورت همزمان از شارژر استفاده نکنید.البته اگر در مکانی حضور دارید که استفاده از بخش تماس و ارتباط برای شما اهمیت چندانی ندارد، می‌توانید با استفاده از حالت «هواپیما» در مصرف باتری صرفه جویی کرده و دمای گوشی خود را به شکل قابل توجهی کاهش دهید.

بستن تمام برنامه های موجود در پس زمینه

قابلیتی که در سیستم‌عامل ویندوز وجود دارد، این است که در هنگام بازی می‌شود سخت‌افزارهای دیگر را در زمان اجرای بازی ضعیف کرد و کل تمرکز قدرت پردازشی سیستم را روی بازی معطوف کرد. این امکان در گوشی‌های هوشمند وجود ندارد. اما یک راه‌ حل مشابه دارد که تا حد زیادی باعث کاهش توان حرارتی می‌شود.

جلوگیری از داغ شدن گوشی هنگام بازی | کیوان کالا

در اکثر گوشی‌های هوشمند از جمله محصولات شرکت سامسونگ، برنامه‌هایی وجود دارد که برای بهبود وضعیت سخت‌افزاری استفاده می‌شوند. کاربران از طریق این نرم‌افزارها می‌توانند حافظه کش را حذف کرده و برنامه‌های اضافی رم را ببندند.مثلاً برنامه Device Care یا Cooler Master از اپلیکیشن‌هایی هستند که می‌توان بدین منظور از آن‌ها استفاده کرد. این اپ‌ها برنامه‌هایی که بار سنگینی را بر دوش بخش سخت‌افزاری گوشی می‌اندازند شناسایی کرده و آن‌ها را می‌بندند.این برنامه ها میتوانند دمای شدید گوشی را کنترل کنند از طریق این اپلیکیشن می‌توانید تنها با یک ضربه گوشی خود را خنک کنید.همچنین این برنامه خنک کننده گوشی برنامه‌هایی را شناسایی می‌کند که مشکلات گرمای بیش از حد ایجاد می‌کنند.

با وجود تفاوت در نام و ظاهر این برنامه‌ها، همه آن‌ها عملکرد یکسانی داشته و با هدف مشابهی عمل می‌کنند؛ بنابراین توصیه می‌شود قبل از اجرای برنامه‌های بازی، کلیه برنامه‌های اضافی را ببندید و از اپلیکیشن‌های مشابه برای آزادسازی بخش سخت‌افزاری استفاده کنید. این موضوع به کاهش دمای گوشی کمک فراوانی می‌کند.

کاهش نور صفحه نمایش هنگام بازی

به جرئت می‌گوییم اصلی ترین قطعه سخت افزاری که منجر به خالی شدن شارژ باتری گوشی شما می‌شود صفحه نمایش آن است. صفحه نمایش گوشی های مدرن تر بزرگ و با رزولوشن بیشتری طراحی شده‌اند و این امر سبب شده که به شدت مصرف انرژی بالایی داشته باشند. زمانی که روشنایی صفحه نمایش گوشی را بیشتر می‌کنید، میزان مصرف شارژ باتری آن هم افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین برای جلوگیری از دا شدن گوشی هنگام بازی تا حد امکان روشنایی صفحه نمایش آن را کاهش دهید. پس هرچقدر نور صفحه نمایش گوشی شما کمتر باشد، شارژ کمتری هم از باتری مصرف خواهد شد و گوشی کمتر گرم میشود.

جلوگیری از داغ شدن گوشی هنگام بازی | کیوان کالا

استفاده از پایه یا فن خنک کننده گوشی

با اینکه در چند سال اخیر گوشی های موبایل توانایی های سخت افزاری و نرم افزاری بسیار بالایی پیدا کرده اند، اجرای بازی ها، بعضی برنامه ها و استفاده از بعضی پیام رسان ها به مدت طولانی، فشار زیادی به سی پی یو و مجموعه سخت افزار موبایل وارد می کند. وقتی زمان اجرای بازی ها و برنامه ها طولانی می شود و ادامه پیدا می کند، دمای قطعات موبایل از حد طبیعی بسیار بالاتر می رود. همین مشکل باعث ایجاد اختلال در کیفیت اجرای بازی می شود. در این شرایط، داشتن فن گوشی بسیار ضروری می شود.

جلوگیری از داغ شدن گوشی هنگام بازی | کیوان کالا

فن گوشی یا خنک کننده گوشی، یکی از قطعات کاربردی گوشی است که از گرمای بیش از حد گوشی موبایل در هنگام بازی کردن یا انجام کارهای زیاد و سنگین جلوگیری می کند. این کار فن، طول عمر باتری و گوشی را افزایش می دهد. گیمرها که وقت زیادی را با گوشی می گذرانند و با مشکل داغ کردن گوشی مواجه می شوند، ضرورت وجود خنک کننده گوشی را بیشتر درک می توانند درک کنند. اگر شما هم مدام از گوشی استفاده می کنید و با مشکل داغ شدن آن مواجه هستید، بهترین گزینه برای تهویه بهتر، خنک کردن قطعات و خارج کردن گرمای ناشی از کارکرد قطعات، فن گوشی است.

گوشی را از قاب یا محافظ خارج کنید

تا اینجای مقاله متوجه شدید که گرم شدن گوشی غیر عادی نیست و ممکنه تو همه گوشی ها اتفاق بیفته اما نکته مهم اینکه گوشی بتونه این گرما رو خارج کنه تا خنک شه. بیشتر گوشی های هوشمند خصوصا گوشی شیائومی گرما رو از قسمت پشت دستگاه خارج میکنن. بنابراین اگر از قاب های ضخیم برای محافظت از دستگاه استفاده بشه، مانع از خروج گرما از دستگاه میشیم. بنابراین اگر در محیط امنی بازی میکنید که در صورت افتادن گوشی بهش آسیب نمیرسه ، بهتره از قاب کمک نگیرید و گوشی را از قاب خارج کنید تا گرما در پشت گوشی حبس نشود.

جلوگیری از داغ شدن گوشی هنگام بازی | کیوان کالا

به روز رسانی برنامه ها و سیستم عامل گوشی

برنامه ها و سیستم عامل نقش مهمی در داغ شدن گوشی دارن. خصوصا برنامه هایی که برای اولین بار برای دانلود در اختیار کاربرا قرار میگیرن، معمولا یه سری ایراد هایی دارن که باعث بالا رفتن عملکرد گوشی و داغ شدن باتری میشه. بنابراین بهتره نوتیفیکیشن بروزرسانی برنامه ها توی گوشی روشن باشه تا از نسخه های جدید برنامه ها و گیم ها باخبر بشید. بروزرسانی ها شامل اصلاحات نسخه اولیه برنامه هستن و میتونن به بالا بردن سرعت گوشی کمک کنن. غیر از وب سایت های معتبر فروش و ارائه اپلیکیشن ها به وب سایت های دیگه اعتماد نکنید. اگر از بروزرسانی برنامه ای هم خبری نشد بهتره برنامه رو لغو نصب کرده و قیدش رو بزنید.

سخن پایانی :

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که طی سال‌های اخیر گیمرها و همچنین سازندگان موبایل‌های هوشمند درگیر آن بوده‌اند، گرم‌ شدن گوشی در حین بازی کردن با آن است. برای حل این مشکل، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در فکر ساخت نوع جدیدی از موبایل هستند که مخصوص بازی است.مثلاً گوشی‌های سری ASUS ROG Phone قابلیتی دارند که از طریق لایه‌های مسی در داخل دستگاه و ایجاد شبکه‌های گردش هوا به یک فن خارجی متصل شده و باعث کاهش دمای داخلی می‌شود. با وجود این ویژگی‌هایی که گوشی‌های گیمینگ دارند، بسیاری از افراد به دلیل قیمت بالای آن‌ها امکان خریدشان را ندارند و از گوشی‌های معمولی برای بازی استفاده می‌کنند.با رعایت نکات مهم ذکر شده در این مقاله میتوانید بدون داغ شدن گوشی از بازی های جذاب و اکشن اندروید لذت ببرید ، بدون اینکه هزینه زیادی برای خرید گوشی های مخصوص بازی پرداخت کنید.