ترفندهای مهم افزایش طول عمر باتری گوشی موبایل

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش توسط

گوشی های هوشمند یکی از ابزار های مهم در زندگی دیجیتال امروزی است.با گوشی موبایل میتوانید همه کارهای خود؛ نظیر تماشای فیلم، بازی کردن، گپ زدن با دوستان، دریافت و ارسال ایمیل، مرور رسانه‌های اجتماعی، مدیریت قرار ملاقات‌ها و… در صفحه‌های بزرگ‌تر و با وضوح بالاتر انجام دهید و داشتن گوشی موبایلی که باتری آن تمام روز دوام داشته باشد، غیر ممکن است. اما می‌توانید به صورت بهینه از برنامه های گوشی استفاده کنید یا اینکه بر روی تلفن هوشمند خود تنظیماتی انجام دهید تا به بیشتر شدن عمر باتری شما کمک کند و چند ساعت بیشتر از قبل موبایل خود را مورد استفاده قرار دهید.در این مقاله روش ها و ترفندهای مهم افزایش طول عمر باتری را آموزش میدهیم:

مهم ترین ترفندهای افزایش طول عمر باتری گوشی موبایل

در گذشته گوشی های موبایل فقط برای تماس های صوتی بودن و صفحه نمایش کوچکی هم داشتند و همین هم باعث می شد تا شارژ باتری را کمتر مصرف کنند اما گوشی های هوشمند امروزی صفحه نمایش بزرگتر با وضوح بالاتر دارند و ما هم از موبایلمان در طول روز برای دیدن فیلم و یا وبگردی استفاده می کنیم و همین هم باعث می شود تا صفحه گوشی روشن بماند و باتری گوشی کم شود.استفاده از اینترنت و یا بازی کردن بازی های سنگین و دراز مدت با گوشی های موبایل نیز از عواملی هستند که باعث مصرف شارژ باتری موبایل می شوند و گوشی باید برای شارژ به شارژر متصل شد.اگر در طول روز چندین بار باتری گوشی را خالی کنیم ، بدون شک عمر باتری کاهش پیدا میکند در ادامه روشهایی را برای بهینه مصرف کردن شارژ باتری پیشنهاد میدهیم تا طو عمر باتری شما افزایش یابد:

افزایش طول عمر باتری موبایل | کیوان کالا

 افزایش عمر باتری گوشی موبایل با حذف برنامه های اضافی

برخی از کاربران عاقه زیادی به دانلود انواع برنامه ها دارند که اصلا از آنها استفاده نمیکنند.تقریبا همه کاربران گوشی های هوشمند، وجود لگ و کند شدن گوشی را تجربه کرده اند. در اکثر موارد این اتفاق به دلیل پر شدن RAM گوشی رخ می دهد. باز بودن برنامه های اضافی در بکگراند و پر بودن حافظه داخلی مصرف باتری گوشی را افزیش می دهد. این موضوع می تواند دلیلی کاهش عمر باتری گوشی موبایل باشد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی و کمک به افزایش عمر باتری گوشی موبایل ، کافی است تا برنامه های و اطلاعاتی که به آن ها نیاز ندارید را از گوشی خود حذف کنید.

گوشی موبایل شما به دو روش می‌تواند به اینترنت متصل شود. در روش اول به وسیله قابلیت وای فای به اینترنت متصل خواهید شد اما در روش دوم می‌توانید از قابلیت موبایل دیتا (Mobile Data) گوشی استفاده کنید که منجر به بکارگیری اینترنت سیم کارت می‌شود. برای اینکه عمر باتری گوشی موبایل خود را افزایش دهید توصیه ما این است که تا حد امکان از قابلیت موبایل دیتا استفاده نکنید. اگر مجبور به وصل شدن به اینترنت هستید، بهترین گزینه برایتان وصل شدن به اینترنت وای فای است. طبق بررسی های صورت گرفته مشخص شده که مصرف انرژی باتری در حالتی که از قابلیت موبایل دیتا استفاده شود بیشتر از حالتی خواهد بود که از شبکه وای فای استفاده به عمل می‌آید. پس برای افزایش عمر باتری گوشی خود استفاده از قابلیت وای فای را به موبایل دیتا ترجیح دهید.

 افزایش طول عمر باتری موبایل | کیوان کالا

افزایش عمر باتری گوشی موبایل با کاهش روشنایی صفحه نمایش

به جرئت می‌گوییم اصلی ترین قطعه سخت افزاری که منجر به خالی شدن شارژ باتری گوشی شما می‌شود صفحه نمایش آن است. صفحه نمایش گوشی های مدرن تر بزرگ و با رزولوشن بیشتری طراحی شده‌اند و این امر سبب شده که به شدت مصرف انرژی بالایی داشته باشند. زمانی که روشنایی صفحه نمایش گوشی را بیشتر می‌کنید، میزان مصرف شارژ باتری آن هم افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین توصیه ما این است که به منظور افزایش عمر باتری گوشی موبایل خود تا حد امکان روشنایی صفحه نمایش آن را کاهش دهید. پس هرچقدر نور صفحه نمایش گوشی شما کمتر باشد، شارژ کمتری هم از باتری مصرف خواهد شد.

 افزایش عمر باتری گوشی با غیر فعال کردن قابلیت Auto-Brightness

گوشی های موبایل قابلیتی تحت عنوان Auto-Brightness دارند که به موجب آن میزان روشنایی صفحه نمایش گوشی به صورت خودکار و با توجه به شدت نور محیط اطراف تنظیم می‌شود. این قابلیت شاید بسیار جالب به نظر برسد اما با فعال بودن آن میزان مصرف شارژ باتری افزایش چشمگیری پیدا می‌کند، چون با فعال بودن این قابلیت در واقع سنسور نور محیط گوشی دائما فعال بوده و در حال ارسال اطلاعات برای پردازنده است و پردازنده هم دائما فعال بوده و دستورهای لازم برای کاهش و افزایش نور صفحه نمایش را صادر می‌کند و نوسانات نور صفحه نمایش هم از سوی دیگر روی مصرف انرژی باتری تاثیر می‌گذارند. بنابراین برای افزایش عمر باتری گوشی موبایل خود حتما قابلیت Auto-Brightness را غیرفعال نمایید.

افزایش طول عمر باتری موبایل | کیوان کالا

 افزایش عمر باتری موبایل با کاهش تاخیر خاموش شدن خودکار صفحه نمایش

هر چقدر صفحه نمایش گوشی شما کمتر روشن باشد، شارژ باتری کمتر مصرف می‌شود و به نوعی شاهد افزایش عمر باتری خواهید بود. بنابراین توصیه می‌کنیم همیشه تاخیر خاموش شدن خودکار صفحه نمایش گوشی را در حداقل زمان ممکن قرار دهید. بدین سبب صفحه نمایش گوشی ظرف مدت زمان کوتاه‌تری پس از اینکه بلااستفاده بود خاموش می‌شود و طبیعتا شارژ کمتری هم از باتری مصرف خواهد شد. برای بهتر شدن همه چیز می‌توانید خودتان به طور دستی همواره پس از اتمام کاری که با گوشی داشتید، دکمه پاور را بفشارید و صفحه آن را خاموش کنید. این مسئله شاید از دید شما خیلی جدی به نظر نرسد اما تاثیر به سزایی روی مصرف شارژ باتری دارد.

 افزایش عمر باتری موبایل با روشن کردن Battery Saver

در منوی تنظیمات Android، قسمت باتری را انتخاب کنید، جایی که گزارش سلامت باتری را در مورد این که آیا برنامه‌های شما به طور عادی اجرا می‌شوند، دریافت می‌کنید. در صورت تخلیه مقدار زیادی از انرژی باتری در پس زمینه، در اینجا هشدار داده می‌شود. روی سه نقطه در سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید و استفاده از باتری را انتخاب کنید تا بفهمید؛ دقیقاً کدام برنامه استفاده بیشتری از برنامه شما دارد. از طریق منوی باتری؛ به برخی از ویژگی‌های مفید اضافی نیز دسترسی دارید. گزینه Battery Saver را پیدا خواهید کرد که احتمالاً به طور پیش‌فرض 15٪ تنظیم می‌شود، اما می‌توانید در مواقع ضروری فرصت استفاده از باتری را بیشتر کنید. فعال کردن battery saver برخی از ویژگی‌های دستگاه را غیر فعال کرده و برخی استفاده از برنامه را محدود می‌کند. Adaptive Battery نیز برنامه‌هایی را که در پس زمینه فعالیت می‌کنند، نظارت می‌کند و در صورت وجود استفاده بیش از حد از باتری توسط برخی برنامه‌ها، یک اعلان را مشاهده می‌کنید که به شما برای افزودن برنامه به این لیست هشدار می‌دهد.

به یاد داشته باشید که باتری گوشی‌های هوشمند در حد میان 40 تا 80 درصد بهترین بازدهی را از خود بر جای خواهند گذاشت.

 افزایش طول عمر باتری موبایل | کیوان کالا

افزایش عمر باتری موبایل با بستن برنامه های پس زمینه

حتی اگر Android Pie را اجرا نمی‌کنید و به Adaptive Battery دسترسی ندارید، می‌توانید بررسی کنید که چه برنامه‌هایی در پس‌زمینه اجرا می‌شوند و در صورتی که به آن‌ها نیاز ندارید، متوقفشان کنید. برای دستیابی به این ، در Android Pie فقط از پایین صفحه انگشت خود را بکشید. توجه داشته باشید که متوقف کردن برنامه فقط درصورتی مفید است که شما بعداً آن را مجدداً راه‌اندازی نکنید؛ زیرا با بستن فرآیندهای پیش زمینه خود و باز کردن مجدد آن‌ها، انرژی بیشتری از باتری تخلیه می‌شود.

 افزایش طول عمر باتری گوشی از طریق کاهش وضوح صفحه نمایش

همه تلفن‌ها به شما اجازه نمی‌دهند وضوح صفحه را تنظیم کنید، اما پرچمداران سامسونگ به دلیل اینکه مجهز به نمایشگرهای Quad-HD + هستند و در واقع به طور کامل به صورت Full-HD + می‌باشند، می‌توان از این قابلیت استفاده کرد. با رفتن به تنظیمات>صفحه نمایش> وضوح صفحه، تنظیمات وضوح صفحه را از طریق تلفن همراه بررسی کنید.

 افزایش طول عمر باتری از طریق خاموش کردن لرزش 

بازخورد Haptic برای هشدار دادن به شما در مورد اعلان‌ها و تماس‌های دریافتی بسیار عالی است، اما آیا در صورت افزایش حجم تماس شما به آن نیاز دارید؟ برای لرزش تلفن شما نیرو لازم است، در نتیجه کاهش هر چه بیشتر مصرف باتری از منابع بیشتر، هم طول عمر آنی باتری را افزایش می‌دهد، هم طول عمر آتی آن را.

افزایش طول عمر باتری موبایل | کیوان کالا

افزایش طول عمر باتری با استفاده از شارژر اصلی موبایل

همیشه گوشی خود را با شارژر خودش شارژ کنید و سعی کنید شارژ گوشی با شارژر دیگر عادت همیشگی شما نشود. برخلاف لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند از یک رابط شارژ جهانی استفاده می‌کنند. با این حال، اگر شارژری که استفاده می‌کنید با اصل مطابقت نداشته باشد، بر عملکرد باتری، ظرفیت ذخیره‌سازی شارژ و عمر کلی تأثیر می‌گذارد (در صورت تکرار مکرر). همیشه اطمینان حاصل کنید که رتبه ولتاژ خروجی (V) و جریان (آمپر) شارژر جایگزین با آداپتور اصلی مطابقت دارد یا توسط سازنده گوشی تأیید شده است.میتوانید شارژرهای اورجینال و با کیفیت را از فروشگاه اینترنتی کیوان کالا با مناسب ترین قیمت تهیه کنید.

افزایش عمر باتری گوشی در دماهای 0 - 35 درجه سانتیگراد

گرما دشمن باتری های لیتیوم یونی است! هرچقدر گرمای بیشتری به قطعات موبایل وارد شود عمر و توان و کیفیت شارژدهی آن ها کمتر می‌شود. بنابراین اگر قصد افزایش عمر باتری گوشی موبایل خود را دارید، بهتر است همیشه آن را خنک نگه داشته و از داغ شدن بیش از اندازه آن جلوگیری کنید. انجام بازی های سنگین در گوشی برای مدت زمان های طولانی، متصل کردن گوشی به شارژر برای مدت زمان طولانی، متصل کردن گوشی به پاوربانک و استفاده همزمان از دستگاه و خیلی از عوامل دیگر می‌توانند منجر شوند که بدنه گوشی شما به شدت داغ شود. بنابراین برای افزایش عمر باتری موبایل خود تا حد ممکن آن ها را خنک نگه دارید.

البته از سرمای بیش از حد نیز غافل نشوید ، هوای به شدت سرد مقاومت باتری را زیاد کرده و از میزان الکترون ها و یون های مثبتی که می توانند حرکت نمایند می کاهد و در نتیجه ظرفیت باتری گوشی شما به میزان قابل توجهی کم می شود.بهترین دما برای استفاده از گوشی موبایل دمای صفر تا 35 درجه است.

افزایش طول عمر باتری موبایل | کیوان کالا

قرار دادن گوشی در حالت هواپیما در مکانهایی با سیگنال ضعیف

هنگامی که در منطقه‌ای با قدرت سیگنال ضعیف هستید و نمی‌توانید از شبکه تلفن همراه خود استفاده کنید و می‌دانید که مدتی قادر به این کار نخواهید بود، حالت هواپیما را روشن کنید تا باتری تلفن شما در حالی که به طور مداوم سیگنال را جستجو می‌کند، تمام نشود. این گزینه را در نوار اعلان کشویی یا در Settings > Network & Internet > Airplane Mode پیدا خواهید کرد.

سخن پایانی :

همانطور که در بالا توضیح دادیم برای استفاده مفید از باتری گوشی هوشمند استفاده از شارژر استاندارد اهمیت زیادی دارد.با استفاده بهینه‌تر و بهتر از گوشی هوشمندتان هم می‌توانید مصرف شارژ باتری آن را کاهش دهید. برای مثال هر چقدر کمتر از گوشی برای انجام بازی یا اجرای اپلیکیشن های سنگین استفاده کنید، مسلما میزان مصرف شارژ باتری آن هم کمتر می‌شود. اگر با رعایت تمام نکاتی که در این مقاله گفته شد بازم باتری گوشی شما زودی خالی میشه پس وقت تعویض باتری شما رسیده است و میتوانید با خرید باتری اورجینال جدید از گوشی خود استفاده کنید.