آیفون 14 دارای چه ویژگی هایی است؟

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش توسط

بالاخره انتظار به پایان رسید و شرکت اپل ، سری آیفون 14 را معرفی کرد.پرچم دارانی که نسخه های بهبود یافته آیفون نسل قبلی هستند ، شرکت اپل هر ساله نسل جدیدی از گوشی های پرچم دار را وارد بازار میکند که از نظر ظاهر و امکانات به روزترین و جدید ترین ها را در نظر میگیرد. اپل در طراحی آیفون‌های سری ۱۴ نیم‌نگاهی نیز به آیفون ۴ داشته و از المان‌های طراحی این گوشی در ساخت محوصلات جدید استفاده کرده است.اپل توجه زیادی به نظرات کاربران و علاقه مندان به گوشی های آیفون دارد و نظرات آنها را در سری جدید گوشی ها اعمال میکند.امسال نیز با توجه به در خواست علاقه مندان حاشیه‌های اطراف نمایشگر کاهش پیدا کرده تا این پرچمداران ظاهر مدرن‌تری داشته باشند و بیشتر به کهکشانی‌های سامسونگ از این نظر نزدیک شوند.در ادامه مطلب تمام ویژگی ها و برتری های آیفون 14 نسبت به نسل های قبلی را نقد و بررسی  میکنیم:

بررسی مشخصات آیفون سری 14

سری آیفون‌های جدید مانند دو نسل قبل چهار گوشی را شامل می‌شود اما با این تفاوت که ایفون ۱۴ مینی جای خود را به آیفون ۱۴ مکس یا پلاس می‌دهد. در واقع فروش ضعیف آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۲ مینی باعث شد تا اپل این مدل از گوشی‌های کوچک خود را کنار بگذارد. آیفون ۱۴ مکس که نام آن ممکن است آیفون ۱۴ پلاس باشد نسخه پایه‌ای آیفون‌های جدید با نمایشگر بزرگ‌تر است. به نوعی سری آیفون‌ ۱۴ چهار گوشی به نام‌های آیفون ۱۴، آیفون ۱۴ پرو، آیفون ۱۴ مکس و آيفون ۱۴ پرو مکس را شامل خواهد شد که دو مدل ۱۴ پرو و ۱۴ نمایشگرهایی ۶.۱ خواهند داشت و دو مدل ۱۴ مکس و ۱۴ پرو مکس به پنل‌های ۶.۷ اینچی مجهز می‌شوند.

آیفون سری 14

طراحی ظاهری خیره کننده و پیشرفته ترین صفحه نمایش در آیفون سری 14

تفاوت بسیار کمی میان طراحی ظاهری سری آیفون ۱۳ و مدل‌های سری آیفون ۱۴ وجود داشته باشد. درواقع همان طراحی صاف را مشاهده خواهیم کرد که البته تغییرات جزئی در پنل جلو رخ می‌دهد.آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس از لحاظ ظاهر تغییرات چشم گیری دارد.مهم‌ترین تغییر ظاهری مربوط به پنل جلویی است. ناچ بالای نمایشگر همانطور که قبلا هم گفته شده بود تغییر کرده و اکنون یک بریدگی کپسولی شکل برای Face ID و یک بریدگی حفره‌ای برای دوربین سلفی وجود دارد.اپل سنسور مجاورت را به پشت نمایشگر منتقل کرده و اکنون نوتیفیکیشن‌ها به صورت یک انیمیشن در ناچ بالای نمایشگر و به شکلی کاملا جدید دیده می‌شوند. اپل این سیستم را جزیره پویا می‌نامد. اپل همچنین ادعا می‌کند که ناچ بالای نمایشگر جدید نسبت به قبل 30 درصد کوچک‌تر شده است.پنل پشتی این دو گوشی تفاوت بزرگی با هم ندارند و همان رویکرد همیشگی اپل برای این دو تکرار شده است. هر دو گوشی از گواهی IP68 بهره می‌برند و دارای پورت لایتنینگ هستند.

شرکت اپل برای گوشی آیفون 14 یک پنل مدل ltpo یا یک فناوری تکامل یافته بهتری برای نمایشگر عرضه کرده است که در آن کاربران می‌توانند از قابلیت نمایشگر همیشه روشن بهره ببرند.

استفاده از چیپست تازه نفس A16 در آیفون سری 14

 اپل همیشه سعی کرده در آیفون‌های نسل جدید از قوی‌ترین و به‌روزترین چیپست سری A استفاده کند و حتی آیفون‌های ارزان‌ قیمت سری SE هم با وجود تفاوت‌های فراوان با پرچم‌داران روز و استفاده از ظاهر و سخت افزار نسبتا قدیمی، به آخرین مدل از چیپست‌های اپل مجهز بوده‌اند. اما ظاهرا در سال جاری میلادی رویکرد اپل نسبت به این موضوع تغییر کرده است.در سال ۲۰۲۲، تنها مدل‌های پرو به چیپ پرچم‌دار A16 Bionic مجهز شده‌اند و نسخه‌ی استاندارد و پلاس باید از چیپ A15 Bionic سال قبل استفاده کنند که در سری آیفون ۱۳ دیده بودیم.دلیلی برای نگرانی از ناکام ماندن آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس در رفع نیازهای شما وجود ندارد. چون اگر عملکرد چیپ A15 Bionic روی آیفون ۱۳ و مقایسه‌ی آن با رقبای اندرویدی دقت کرده باشید، متوجه قدرت بسیار بالای این چیپست خواهید شد. این چیپ آنقدر قدرتمند است که به‌راحتی از پس تمامی نیازهای روزانه‌ی کاربر برمی‌آید و در استفاده‌ی روزمره شما تفاوت چندانی را بین A15 Bionic و A16 Bionic احساس نخواهید کرد.

استفاده از چیپست تازه نفس A16 در آیفون سری 14

استفاده از دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی در آیفون سری 14

1. آیفون 14 و آیفون 14 پلاس با دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی جدید با سنسور بزرگتر و پیکسل های بزرگتر، دوربین جلوی TrueDepth جدید، دوربین فوق عریض برای ثبت بیشتر صحنه و موتور فوتونیک استاندارد جدیدی را برای ضبط عکس و فیلم معرفی می کنند. یک جهش بزرگ در عملکرد در نور کم است.

2. یک دوربین اصلی جدید با دیافراگم بزرگتر ƒ/1.5 و پیکسل‌های 1.9 میکرومتر، بهبود عکس و فیلم را در همه حالات نوری برای جزئیات بهتر و انجماد حرکت، نویز کمتر، زمان‌های نوردهی سریع‌تر و تثبیت‌کننده اپتیکال با تغییر سنسور امکان‌پذیر می‌کند.

3. یک دوربین TrueDepth جلوی جدید با دیافراگم ƒ/1.9 که عملکرد بهتری را در نور کم برای عکس‌ها و ویدیوها فراهم می‌کند. با استفاده از فوکوس خودکار برای اولین بار، می‌تواند در نور کم حتی سریع‌تر فوکوس کند و عکس‌های گروهی از دورتر بگیرد.

4. دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، مهم‌ترین ویژگی جدید آیفون ۱۴ پرو محسوب می‌شود. در کنار افزایش رزولوشن، اندازه‌ی سنسور این دوربین هم به طور قابل توجهی بزرگ‌تر از نسل قبلی است و بنابراین در محیط‌های تاریک می‌تواند عکس‌های بسیار بهتری را ثبت کند. این سنسور در کنار کیفیت بسیار بهتر قطعا به کاربران امکان خواهد داد تا ویدئوهای 8K ضبط کنند، قابلیتی که مدتی است در دنیای اندروید وجود دارد.این موضوع را تحلیلگرای سرشناس به نام مینگ‌چی کو مطرح کرده و عقیده دارد که این دوربین علاوه بر اینکه می‌تواند تصاویری با وضوح تصویر ۴۸ مگاپیکسلی ثبت کند از فناوری ادغام پیکسل‌ها به‌صورت ۴ به ۱ نیز استفاده می‌کند. در این روش، ۴ پیکسل مجاور در ۱ پیکسل ادغام می‌شوند تا وضوح تصویر به ۱۲ مگاپیکسل کاهش یافته و تصویر نهایی فضای کمتری را اشغال کند.

استفاده از دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی در آیفون سری 14

باتری و شارژدهی آیفون سری 14

شارژدهی در موبایل ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و آیفون از سری 11 به بعد در باتری و شارژدهی از قدرت بسیار زیادی برخوردار است و تمام رقبای خود را در این زمینه پشت سر گذاشته است و تا جایی که آيفون ۱۳ پرو مکس توانست به عنوان یکی از بهترین پرچمداران جهان از نظر باتری شناخته شود و در بسیاری از تست‌ها رتبه اول را ازآن خود کند. اپل هر سال با بهینه‌تر کردن تراشه و همچنین سیستم عامل ، تلاش می‌کند تا شارژدهی بهتری را برای گوشی‌های خود به ارمغان بیاورد و امسال نیز در سری آیفون 14، اپل به باتری‌های بزرگ‌تری اشاره کرد که برای مدت زمان طولانی‌تری دوام می‌آورند، اما این شرکت به جزئیات افزایش‌هایی که می‌توانیم انتظار داشته باشیم، اشاره نکرد. همانطور که مشخص است، همه مدل‌های آیفون 14 عمر باتری طولانی‌تری ارائه می‌کنند و با مقایسه مستقیم با مدل‌های آیفون 13 نسل قبلی، تقریباً یک ساعت بهبود می‌یابند.هر چهار آیفون دارای قابلیت شارژ سریع هستند و با یک آداپتور برق 20 وات یا بالاتر می توانند ظرف 30 تا 35 دقیقه تا 50 درصد شارژ شوند.امسال هم خبری از درگاه Type-C نیست و تنها اپل مقداری سرعت درگاه لایتنینگ را بیشتر کرده است.

بهترین و با کیفیت ترین شارژر ها و کابل های شارژ اورجینال اپل را میتوانید از فروشگاه اینترنتی کیوان کالا با مناسب ترین قیمت خریداری کنید.

باتری و شارژدهی آیفون سری 14

ارتباط ماهواره ای در آیفون سری 14

1. اتصال ماهواره‌ای یکی از شایعات اصلی پیرامون سری آیفون 14 در طی ماه‌های اخیر بوده است و اکنون با معرفی این سری، شاهد به واقعیت پیوستن قابلیت مذکور هستیم. البته این نوع از ارتباط تنها برای ارسال پیام اضطراری در نظر گرفته شده و اپل عنوان Emergency SOS را برای آن انتخاب کرده است.

2. به کمک قابلیت Emergency SOS، آیفون‌های سری 14 می‌توانند از آنتن خود جهت اتصال با فرکانس ماهواره‌ای نیز استفاده کنند. اپل وعده داده است که ارسال هر پیام از طریق ماهواره در این روش کمتر از ۱۵ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت؛ البته در شرایطی که آسمان صاف باشد و شرایط جوی ایده‌آل را شاهد باشیم.

3. طبق توضیحات اپل، ارسال پیام از طریق این قابلیت به خاطر محدودیت‌هایی که ارتباط با ماهواره دارد، به مراتب بیشتر از زمانی که در حالت عادی پیام ارسال می‌کنید طول خواهد کشید. بنابراین اپل یک سری پرسش‌هایی مطرح می‌کند نظیر «آیا کسی آسیب دیده است» و همچنین پاسخ آن‌ها هم به صورت چند گزینه‌ای به نمایش در می‌آید تا شما از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید. بدین ترتیب، حجم پیام‌ها به یک سوم حجم معمولی کاهش پیدا می‌کند تا فرایند ارسال آن‌ها سریع‌تر صورت بگیرد.

4. اپل می‌گوید وقتی پیام به ماهواره ارسال شود، به مراکز پاسخ‌دهی اضطراری هدایت خواهد شد. اگر این مراکز فقط برای تماس‌های صوتی در دسترس باشند، پیام ابتدا به مرکز پاسخگویی منتقل می‌شود تا آن‌ها با مراکز اضطراری تماس برقرار کنند.

5. قابلیت اتصال به ماهواره برای ارسال پیام اضطراری به مدت دو سال برای کاربران سری آیفون ۱۴ به صورت رایگان در دسترس قرار خواهد داشت. مشخص نیست بعد از گذشت دو سال، کاربران باید برای استفاده از آن چقدر پرداخت کنند.

سخن پایانی:

آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس با طراحی بهبود یافته و مقاومت در برابر آب و گرد و غبار عرضه می‌شوند. آیفون ۱۴ دارای پنل ۶٫۱ اینچ است در حالی که ۱۴ پلاس از یک پنل ۶٫۷ اینچی استفاده می‌کند. مدل دوم قطعاً مناسب کسانی خواهد بود که خواهان آیفونی با نمایشگر بزرگتر هستند اما نمی‌توانند هزینه گزافی برای نسخه Pro Max صرف کنند. صفحه نمایش‌ها به لطف استفاده از سرامیک، دوام بیشتری نسبت به قبل دارند.از نقطه‌نظر عملکرد آیفون 14 و آیفون 14 پلاس، نباید انتظار تغییرات بزرگی را داشته باشید. اپل همچنان از چیپست A15 Bionic استفاده می‌کند. این مورد برای آن دسته از طرفداران اپل که به ارتقا سالانه بخش عملکرد گوشی‌های آیفونِ اپل عادت کرده‌اند، ناخوشایند خواهد بود. البته مدل‌های Pro با ارتقا همراه شده‌اند. اپل می‌گوید عملکرد فنی نسبت به نسل قبل، کمی بهبود یافته است.این مدل‌ها بیشتر برای افرادی که از آیفون ۱۲ یا مدل‌های قبلی استفاده می‌کنند، ارزش ارتقا خواهند داشت. چراکه مزایای بسیار کمی نسبت به آیفون ۱۳ دارند و کاربران آیفون 13 نیز میتوانند به آیفون 14 پرو یا آیفون 14 پرومکس ارتقا یابند.