ساده ترین روش تعویض پاور کامپیوتر در 8 مرحله

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش توسط

بیشتر وسایل برقی مانند تلویزیون ، یخچال ، فریزر ، کامپیوتر ، با برق شهر کار میکنند. برق شهر از نوع برق متناوب یا  AC  می باشد. نوع دیگر برق ، برق جریان مستقیم  یا DC می باشد که امروزه برق ای-سی یا متناوب کاربرد بیشتری در زندگی بشر دارد به خاطر ویژگیهای منحصر به فرد جریان متناوب ، خیلی از دستگاههای الکتریکی هم فقط میتوانند با برق ای-سی کارکنند . ولی اکنون برخی از وسایل برقی به گونه ای طراحی و ساخته می شوند که بتوان در حالت معمول از برق شهر استفاده کرد و در شرایطی که برق شهر در دسترس نبود در هنگام مسافرت یا موارد دیگر  بتوان با باتری ( برق دی-سی) این وسایل را بکار انداخت.کامپیوتر نیز مانند دیگر دتگاه های الکتریکی با برق شهری کار میکند ، ولی در ورودی برق شهری دارای منبع تغذیه است که برق شهری را به برق مستقیم مورد نیاز اجزای دیگر کامپیوتر می رساند و هم اینکه نوسانات برق را کنترل میکند.در ادامه مطلب در مورد پاور یا منبع تغذیه کامپیوتر بیشتر توضیح میدهیم:

پاور یا منبع تغذیه کامپیوتر چیست؟

پاور کامپیوتر سخت افزاری است که برق یک دستگاه الکتریکی را تامین می کند. برق را از یک پریز برق دریافت می کند و جریان را از AC (جریان متناوب) به DC (جریان مستقیم) تبدیل می کند که این همان چیزی است که کامپیوتر به آن نیاز دارد. همچنین ولتاژ را به میزان کافی تنظیم می کند که به کامپیوتر اجازه می دهد بدون گرم شدن بیش از حد کار کند.منبع تغذیه دستگاهی است که انرژی الکتریکی مورد نیاز سایر قطعات و سخت‌افزارهای موجود در رایانه ، از جمله CPU، RAM، حافظه‌های جانبی و... را تامین می‌کند. منبع تغذیه جریان متناوب (AC یا همان برق شهری) را به عنوان ورودی دریافت کرده و آن را به جریان مستقیم (DC) مورد نیاز قطعات کامپیوتر تبدیل می‌کند.منبع تغذیه جزء جدایی ناپذیر هر کامپیوتری است و باید به درستی کار کند تا بقیه اجزا کار کنند.

منبع تغذیه کامپیوتر چه کاربردی دارد؟

منبع تغذیه وظیفه دارد تا انرژی الکتریکی مورد نیاز قطعات کامپیوتر را تامین کند. منبع تغذیه جریان متناوب شهری را به جریان مستقیم مورد نیاز قطعات تبدیل می‌کند. این جریان متناوب می‌تواند ۱۱۰ تا ۱۱۵ یا ۲۲۰ تا ۲۳۰ ولت (و سایر محدوده‌های استاندارد) باشد. منبع تغذیه این جریان متناوب را به جریان‌های مستقیم ۳.۳ ولت، ±۵ ولت و ±۱۲ ولت (ولتاژهای استاندارد) تبدیل می‌کند . ولتاژهای ۵ و ۳.۳ معمولاً در مدارات دیجیتالی و ولتاژ ۱۲ در قطعاتی مانند موتورهای هارد دیسک‌ها، فن‌ها و ... که به ولتاژ بالاتر نیاز دارند استفاده می‌شوند.

منبع تغذیه کامپیوتر چه کاربردی دارد؟

 منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر شامل چه بخش هایی است؟

تغییر ولتاژ اولین وظیفه منبع تغذیه است. منبع برق شهری بدون توجه به نوع دستگاهی که باید از آن استفاده کند ، یک خروجی ثابت دارد. برای جلوگیری از اضافه بار و ایجاد آسیب به دستگاه، منبع تغذیه ولتاژ را تغییر می دهد که این تغییر برای مطابقت با نیازهای دستگاه شامل پایین آوردن ولتاژ و گاهی بالا بردن ولتاژ می شود.اگر منبع تغذیه مقدار زیادی برق برساند، دستگاه به شدت آسیب خواهد دید، اما اگر منبع تغذیه ولتاژ کافی نداشته باشد، سیستم آن طور که باید نمی تواند کار کند. بنابراین تغییر انرژی وظیفه اصلی منبع تغذیه است که در صورتی که پاور شما به درستی کار نکند می تواند باعث آسیب و خرابی سایر قطعات کامپیوتر شود.

ترانسفورماتور:

ترانسفورماتور ولتاژ ورودی به دستگاه را به سطح ولتاژ خروجی مورد نیاز تغییر می دهد. این ولتاژ ها ممکن است افزایش یا کاهش یابند. به طور معمول ، ولتاژDC مورد نیاز بسیار کمتر از ولتاژ ورودیAC از منبع اصلی برق است.

یکسو کننده:

برای تبدیل برق ورودی ازAC بهDC ، منبع تغذیه از یکسوساز استفاده می کند که ممکن است نیمه موج ، تمام موج یا پل باشد.

فیلتر:

وقتی برقAC بهDC تغییر می کند ، هنوز موج های مشخصی دارد که نیاز به هموار سازی دارند. فیلتر امواج را کاملاً صاف نمی کند ، اما به میزان قابل توجهی آنها را کاهش می دهد.

رگولاتور:

یک رگولاتور ولتاژهای موج دار باقی مانده توسط فیلتر را کاهش می دهد ، از شر هر ولتاژ یا افت ولتاژ که می تواند به دستگاه های متصل به منبع تغذیه آسیب برساند خلاص می شود.

هت سینک:

 این قسمت از آلیاژهاي مختلف آلومینیوم و مس ساخته می شود و به واسطه تعبیه شیارهایی برروي آن جهت عبور جریان هوا، وظیفه انتقال دما از ترانزیستورهای سوئیچینگ و همچنین دیودهاي FAST ,SHUTKEY به محیط اطراف را بر عهده دارد.

فن:

این قسمت علی رقم اینکه معمولا اهمیتی براي آن ازطرف مصرف کنندگان قائل نمی شوند، بسیار مهم و حیاتی می باشد، چرا که رابطه مستقیمی با راندمان و طول عمر منبع تغذیه دارد. هر چقدر تهویه هواي گرم ازمحیط داخلی منبع تغذیه به فضاي بیرونی بهترانجام گیرد کارکرد منبع تغذیه افزایش می یابد. جدیدا تولید کنندگان از فن هاي 1212 * cm در محصولات خود استفاده می نمایند که این مورد باعث تهویه هواي گرم اطراف پردازشگر و همچنین بی صدا شدن منبع تغذیه گردیده است.

PCB:

برد اصلی منبع تغذیه می باشد که کلیه قطعات بر روي آن نصب می شوند.

رابط ATX Main ( Molex 20&24 pin ):

یکی از سوکت های خروجی و بزرگترین آنها سوکت24pin یا 20pin است که مربوط به برق برد اصلی می باشد. در همه ی پاورها سوکت به صورت20+4pin است.یعنی 20pin به هم پیوسته و 4pin دیگر هم به هم پیوسته می باشند که این دو بخش جدا از هم هستند، تا بتوانند بر روی مادربردهای 20pin هم نصب می شوند. لازم به توضیح است که سوکت های24pin قابلیت نصب بر روی مادربردهای 20pin را دارند.یعنی فقط20pin آنها مورد استفاده قرار می گیرد، اما امکان استفاده از سوکت های 20pin بر روی مادربردهای 24pin وجود ندارد.

پاور یا منبع تغذیه شامل چه قسمتهایی است

چرا پاور کامپیوتر زودتر از بقیه اجزاء کامپیوتر خراب میشود؟

از آنجایی که منبع تغذیه اولین جایی است که یک دستگاه الکترونیکی ، الکتریسیته را دریافت می کند، در مقابل نوسانات برق و جهش ها نیز آسیب پذیرترین مکان است. بنابراین، منابع تغذیه برای کنترل نوسانات جریان الکتریکی طراحی شده اند و همچنان یک خروجی برق تنظیم شده یا ثابت را ارائه می دهند. برخی شامل فیوزهایی هستند که در صورت افزایش بیش از حد بالا، منفجر می شوند و از بقیه تجهیزات محافظت می کنند به همین دلیل است که منبع تغذیه کامپیوتر زودتر از بقیه اجزاء کامپیوتر خراب میشود.در ادامه مطلب شما را با علایم و نشانه های خراب شدن پاور کامپیوتر آشنا میکنیم تا زودتر اقدام به تعویض و یا تعمیر آن کنید:

علایم و نشانه های خرابی پاور کامپیوتر چیست؟

بسیاری از مشکلات پاور به علت کثیف بودن بیش از حد اجزای داخل آن رخ می دهد. بنابراین در اولین قدم پاور خود باز کرده و گرد و غبار داخل آن را از بین ببرید. این موضوع کمک شایانی به بهبود کارایی پاور می کند.
در خیلی از موارد نیز در صورتی که تخصص کافی داشته باشید می توانید اجزای معیوب پاور از جمله خازن های از کار افتاده را تعویض کنید.اما اگر نمی خواهید ریسک کنید ، بهترین گزینه خرید یک پاور جدید است.

  • هنگ کردن کامپیوتر وقتی در حال کار هستید.
  • کند بودن سیستم که حتی با نرم افزار نیز مشکل کند بودن رفع نمیشود.
  • ریسیت شدن ناگهانی سیستم
  • بالا رفتن دمای سی پی یو و کند شدن سیستم یا ریست شدن ناگهانی کامپیوتر
  • عدم شناسایی دستگاه هایی که با کابل USB به سیستم وصل می شوند مثل موس و کیبورد. 
  • کند شدن عملکرد کیبورد کامپیوتر در هنگام تایپ ، به گونه ای که بعد از فشار دادن کلیدها، نتیجه با تاخیر تایپ شود.
  • خراب شدن کیبورد و عدم شناسایی آن توسط کامپیوتر.
  •  روشن نشدن کامپیوتر و یا خاموش شدن سریع پس از بالا آمدن سیستم
  • تغییر صدای فن های سی پی یو و کارت گرافیک
  • تغییر ظاهری اجزای داخلی پاور

پاور یا منبع تغذیه چیست؟

چگونه Power Supply یا پاور کامپیوتر خود را در 8 مرحله تعویض کنیم؟

اگر تعمیر کار حرفه ای نیستید پس بدانید که شما نمیتوانید پاور کامپیوتر خود را تعمیر کنید اما میتوانید آنرا با یک پاور جدید عوض کنید. هرگز پاور سیستم خود را به منظور تعمیر کردن آن باز نکنید ، زیرا در داخل پاور خازنهایی با انرژی ذخیره شده زیادی وجود دارد که موقع دست زدن به آنها ممکن است واقعا آسیب ببینید.در یک تعریف کلی، پاور را به دو بخش سرد و گرم تقسیم می کنند. بخش های موجود در  بخش گرم با برق ورودی 222 ولتی کار می کنند اما بخش سرد مربوط به اجزای خروجی پاور می شوند که با ولتاژهای خروجی مانند 12و 5 و 3.3 کار می کنند. اجزای بخش گرم شامل دیودها، ترانس‌ها، ماسفت ها و خازن ها می باشد. سایر قطعات در بخش دیگر پاور متعلق به بخش سرد پاور می باشند.

1- کامپیوتر خود را خاموش کنید، کابل برق آنرا جدا کنید و پاور را از کیس جدا کنید:

 پاور سیستم یا در قسمت بالای کیس و یا در قسمت پایین و پشت آن قرار دارد ، یم برق کامپیوتر را اگر دنبال کنید مستقیم از پریز به داخل پاور وارد میشود. پورت های اتصال آن در پشت کیس قرار میگیرند و براحتی قابل مشاهده اند و ده ها کابل رنگی از یک حفره کوچک به درون کیس جریان پیدا میکنند. به دلیل تولید گرمای زیاد پاور سیستم یک عدد فن خنک کننده نیز درست در کنار اتصالات برق پاور وجود دارد که میتوان آنرا براحتی از پشت کیس مشاهده کرد. درون پاور تعداد زیادی خازن وجود دارد که حتی زمانی که برق آن قطع شود نیز انرژی الکتریکی را در خود میتوانند ذخیره میکنند.

چگونه پاور کامپیوتر را تعویض کنیم؟

2- کابل برق را از مادربورد جدا کنید:

دو کابل برق از پاور سیستم به مادربورد متصل میشود یکی کانکتور 24 پینی هست و دیگری یک کانکتور 4 ، 6 یا 8 پینی است ، آنها را پیدا کنید و به آرامی از مادر برد جدا کنید.

3- کابل های برق را از درایو های نوری و همچنین هارد دیسک ها جدا کنید:

مادربورد ها معمولاََ دارای کانکتور هایی با تعداد 4 پین هستند که معمولاََ برای کنترل سوئیچ ها و فن ها به کار میروند. پاور های قدیمی معمولاََ دارای کابل های آویزان هستند که به هیچ وجه به چیزی متصل نمیشوند. این کابل به این خاطر در پاور گذاشته شده اند که اگر در آینده قصد ارتقاء دادن سخت افزار های خود داشتید بتوانید از این کابل ها استفاده کنید.

4- پیچ هایی را که پاور سیستم به وسیله آن به کیس متصل شده است را باز کنید:

 4 عدد پیچ که پاور سیستم به وسیله آن به کیس متصل شده است را باید باز کنید. اما توجه کنید که پیچ هایی که فن داخلی پاور سیستم را نگه داشته اند را نباید باز کنید پیچ هایی که در بیرونی ترین قسمت کیس که در حقیقت پاور بوسیله آن ها به کیس متصل شده است را باید باز کنید.

5- پاور را از کیس بیرون بکشید:

بعد از اینکه پیچ های نگه دارنده پاور سیستم را باز کردید ، پاور را کمی به طرف بیرون و رو به پایین خم کنید و از درون کیس بیرون بکشید دقت کنید این کار را با احتیاط انجام دهید تا به سخت افزار های دیگر آسیب وارد نشود.

پاور را از کامپیوتر جدا کنید

6- پاور جدید را درون کیس قرار دهید:

اگر قصد تعمیر پاور را دارید ، آن را به تعمیر کار حرفه ای ببرید تا اقدامات لازم را انجام دهد و بعد نصب کنید و اگر پاور نو خریده اید میتوانید ،  پاور را درون محفظه کیس قرار دهید بطوریکه پورت های برق آن از بیرون کیس به طور کامل دیده شوند سپس پیچ های آن را بوسیله یک پیچ گوشتی چهار سو به کیس متصل کنید.

7- کابل پاور را به مادر برد وصل کنید:

در این مرحله درست عکس مرحله 2 عمل کنید. کانکتور 24 پینی عریض پاور سیستم را به پورت برق روی مادربورد متصل کنید و اتصالات برق سایر دستگاه ها را نیز برقرار کنید.

8-درب کیس کامپیوتر را ببندید:

کار تمام است! ابتدا درب کیس را در جایش قرار دهید و سپس با استفاده از یک پیچ گوشتی دو سو پیچ هایی که در مرحله اول درب جعبه کیس را باز کردید پیچ ها را در جایشان محکم کنید.کابل برق AC را از پشت کیس به پاور سیستم متصل کنید و کلید پاور را در حالت On قرار دهید و دکمه پاور از جلوی کیس کامپیوتر فشار دهید تا کامپیوتر روشن شود.

سخن پایانی:

منبع تغذیه یا پاور قطعه بسیار مهمی است زیرا بدون آن، بقیه سخت افزارهای داخلی نمی توانند کار کنند. مادربردها ، کیس‌ها و منابع تغذیه همگی در اندازه‌های مختلفی هستند که به آنها فرم فاکتور می‌گویند . هر سه باید با هم سازگار باشند تا به درستی با هم کار کنند.سیستم شما همیشه در حداکثر توان پاور کامپیوتر نخواهد بود. اکثر رایانه های شخصی هنگام انجام کارهای روزمره مانند کار بر روی اسناد یا مرور وب ، فقط صد وات یا کم تر و به ندرت بیش از 200 وات می کشند. اما شما می خواهید پاور شما از پس نیازهای حداکثر نیرو برآید نه بارهای معمول پس این موارد را نیز در نظر بگیرید. پس از فهمیدن توان پاور کامپیوتر  و این که فهمیدیم چند وات پاور نیاز دارد بهتر است عدد انتخابی خود را با توجه نیاز های حداکثری و ارتقای اجزای دیگر در طی سالها کمی افزایش وات داده و سپس پاور با مقدار توان مناسب را انتخاب کنید.