روش تعویض شیشه لنز دوربین موبایل

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش توسط

به احتمال زیاد تا به حال وقتی در شلوغی و اجتماع بوده اید و گوشی موبایلتان زنگ خورده است و در هنگام عجله کردن برای جواب دادن به تماس ، گوشی موبایلتان زمین خورده یا وقتی گوشی موبایل را در جیب یا کیف گذاشته و اطراف آن کلید یا اشیاء تیز و سخت قرار گرفته باشد ، حتی اگر این مشکلات برایتان پیش نیامده باشد ممکن است گوشی موبایلتان بدون اینکه حتی خودتان متوجه شوید در معرض گرد و غبار و املاح قرار گرفته باشد. شیشه لنز دوربین وظیفه محافظت از دوربین گوشی موبایل در چنین شرایطی را دارد. ولی مانند دیگر محافظ های گوشی های موبایل، شیشه دوربین ممکن است شکسته و آسیب ببیند. یا حتی جای خراشی توسط اشیاء نوک تیز روی آن به وجود آمده شما را اذیت کند. اگر شیشه دوربین شکسته باشد و به آن رسیدگی نکنید موجب آسیب دیدگی دوربین شده و ضرر را برای شما چند برابر می کند. در ادامه درباره جنس شیشه لنز دوربین بیشتر خواهیم گفت:

درباره شیشه لنز دوربین موبایل بیشتر بدانید!

لنز دوربین تلفن همراه از شیشه آلومینیوم-سیلیکونی با مقاومت بالا ساخته شده است، که شیشه‌ای غیرقلیایی و مقاوم در برابر فشار است و مقاومت بسیار خوبی در برابر فشار بالا دارد، سختی آن بالا است و در مقابل خش مقاوم است. این مقاومت تا حد خاصی می‌تواند خطر خراش برداشتن، خرد شدن و ساییده شدن لنز را کاهش دهد، از طرف دیگر این نوع شیشه رایج‌ترین ماده سازنده لنز دوربین در جهان است. این شیشه مقاوم وظیفه دارد از دوربین موبایل محافظت کند تا عمر دوربین گوشی های موبایل افزایش یابد.با این حال می دانیم که شیشه بسیار آسیب پذیر است و یکی از تعمیرات مهم تلفن های همراه ،تعمیر شیشه دوربین گوشی می باشد.اگر لنز دوربین پشتی ترک خورده است، خراش دارد یا ساییده شده است، ممکن است روی عملکرد دوربین تأثیر بگذارد. اگر این مشکل درحال‌حاضر بر استفاده عادی شما از دوربین تأثیر گذاشته است، توصیه می‌شود پیشاپیش از داده‌هایتان پشتیبان‌گیری کنید و تلفن را برای تعمیر به نزدیک‌ترین مرکز خدمات موبایل ببرید.

درباره شیشه لنز دوربین موبایل بیشتر بدانید!

عملکرد شیشه لنز دوربین گوشی چیست؟

 شیشه لنز دوربین از شیشه حرارت دیده و بسیار مقاوم ساخته شده است و نقش محافظ دوربین را دارد. طراحان گوشی های هوشمند برای محافظت دوربین های حساس این دستگاه ها در برابر ضربه و آسیب های فیزیکی یک شیشه روی آن ها قرار داده اند تا این شیشه تا جای ممکن از وارد شدن مستقیم و شدید ضربه به دوربین جلوگیری کند. علاوه بر این وجود این شیشه موجب می شود گرد و غبار و پرز مستقیما روی لنز دوربین جمع نشود. از طرفی هم این شیشه مانع ورود مستقیم آب و رطوبت به دوربین و لنز حساس آن می شود.خصوصا در مواردی که گوشی درون کیف یا جایی قرار می گیرد که موارد آسیب رسان مانند ابزار های نوک تیز با دوربین برخورد می کنند، وجود این شیشه مانع از آسیب های جدی به لنز دوربین خواهد شد. با این حال در صورت بالا بودن شدت ضربه ، کاربران گوشی موبایل با یک شیشه شکسته دوربین مواجه می شوند که در این زمان باید برای تعمیر دوربین موبایل خود به یک مرکز تعمیراتی مراجعه کنند تا برای تعمیر شعویض شیشه لنز دوربین موبایل اقدام کنند.

شیشه های لنز دوربین موبایل با استفاده از مواد شیمیایی و حرارت کنترل شده به مقاومت و سختی 9H رسیده است و مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه ، افتادن ، خط و خش دارند ، بهترین شیشه های لنز دوربین موبایل اورجینال را میتوانید از فروشگاه اینترنتی کیوان کالا خرید کنید

نشانه های شکستن شیشه یا لنز دوربین موبایل

زمانی که ضربه و آسیبی به شیشه دوربین گوشی های هوشمند وارد شود، در مرحله اول شیشه لنز دوربین جلوی شدت ضربه را خواهد گرفت و اگر گلس محافظ داشته باشد ، از وارد شدن آسیب به لنز دوربین تا حد زیادی جلوگیری میشود و در اکثر موارد تنها خود این شیشه آسیب می بیند و برای تعمیر دوربین دستگاه کافی است شیشه شکسته لنز دوربین گوشی تعویض شود. اما ممکن است این آسیب به دوربین دستگاه وارد شده باشد و در نتیجه به تعمیر و تعویض دوربین نیاز باشد. در صورتی که تنها شیشه آسیب دیده باشد معمولا هنگام عکس گرفتن تصاویر تار می شوند یا این که هنگام تصویربرداری تصویر با خط و خش دیده می شود.اما دوربین عملا کار می کند و این شکستگی تاثیری در خرابی درونی دوربین ندارد. ولی اگر علاوه بر تار شدن تصاویر مواردی مانند خارج شدن خودکار گوشی از دوربین، زوم نکردن دوربین دستگاه، صدا دادن لنز دوربین و مواردی از این دست نیز مشاهده شد احتمالا علاوه بر شیشه دوربین مابقی قسمت های دوربین گوشی نیز آسیب دیده است.

نشانه های شکستن شیشه یا لنز دوربین موبایل چیست؟

چگونه از شکستن شیشه لنز دوربین جلوگیری کنیم

اولین اقدامی که می توانید برای محافظت از شیشه دوربین گوشی موبایلتان بکنید این است که گوشی را در معرض اشیاء نوک تیز و سفت قرار ندهید، این کار علاوه بر حفظ شیشه دوربین برای جلوگیری از آسیب دیدن و خط و خش افتادن روی درب پشت موبایل یا تاچ و ال سی دی گوشی موبایل مناسب است. علاوه بر این می توانید از کاور های محافظ پشت گوشی و یا گلس شیشه دوربین موبایل استفاده کنید و از آسیب دیدن شیشه دوربین و درب پشت گوشی جلو گیری کنید.

مهم ترین کار بعد از شکستن شیشه دوربین

دوربین یکی از مهمترین قطعات گوشی است و قیمت نسبتا بالایی دارد،اگر با رعایت تمام موارد ذکر شده برای مراقبت از شیشه و لنز دوربیم موبایل ، اگر باز هم شیشه دوربین شکست باید بعد از شکستن شیشه دوربین درصورتی که خورده شیشه های شیشه دوربین در معرض آسیب رساندن به دوربین گوشی هستند، آن ها را با وسیله ای مناسب با احتیاط و بدون آسیب رساندن به دوربین خارج کنید، سپس با استفاده از یک چسپ شفاف نواری روی دوربین را بپوشانید. با انجام این کار دوربین گوشی شما صد در صد در برابر آسیب ایمن نمی شود اما می تواند تا زمان رسیدن قطعه مورد نظر به دست شما یا تا زمانی که به تعمیر کار جهت تعویض شیشه دوربین مراجعه می کنید، دوربین گوشی را در برابر خطرات احتمالی محافظت کند.

علت شکستن و آسیب دیدن شیشه لنز دوربین

با باریک‌تر و نازک‌تر شدن تلفن‌های همراه، اندازه دوربین آن‌ها برای بهبود عملکرد دوربین افزایش یافته است. لنز شیشه‌ای دوربین اغلب بالاتر از قاب پشتی است، این موضوع همچنین خطر شکسته شدن و خراش برداشتن لنز را افزایش می‌دهد.هرچند قدرت محافظت تلفن‌های همراه پیوسته در حال بهینه شدن و بهبود یافتن است و بازرسی خطوط تولید گوشی های هوشمند کامل‌تر شده است، اما از نظر طراحی شکل، به‌طور عینی مشخص شده است که شیشه لنز دوربین وقتی مستقیماً به زمین یا سطوح سخت دیگر برخورد می‌کند، به‌آسانی می‌شکند.

روش تعویض شیشه شکسته لنز دوربین موبایل

روش تعویض شیشه شکسته لنز دوربین موبایل

در برخی از گوشی ها برای تعویض شیشه شکسته دوربین موبایل باید درب پشت گوشی باز شود و این کار بسیار مشکلی است ولی در بعضی از موبایل ها نیاز نیست که درب پشتی باز شود و به راحتی میتوانید با انجام مراحل زیر شیشه لنز دوربین را تعویض کنید.ابتدا با یک سشوار روی شیشه دوربین گرفته تا کمی گرم شود اما دقت کنید که به دلیل گرمای زیاد به دوربین آسیب نرسد. بعد از اینکه شیشه را گرم کردید یک چسب نواری پهن روی شیشه دوربین بچسبانید و سپس آن را جدا کنید. این کار باعث می شود خرده شیشه ها ریز شیشه دوربین که به سختی قابل رؤیت هستند و با دست قابل خارج سازی نیستند، به چسب چسبیده و خارج شوند. پس از آن درصورتی که نیاز است شیشه را دوباره گرم کنید، در غیر این صورت با یک وسیله مناسب ( ترجیحا پنس مخصوص) خورده شیشه های باقی مانده روی دوربین را جدا کنید و دقت کنید که به لنز دوربین آسیب نزنید. همچنین دقت کنید که چسب های باقی مانده روی دوربین را کاملا تمیز کرده تا شیشه جدید به راحتی و به خوبی روی دوربین گوشی جای بگیرد. پس از اینکه محل قرار گیری شیشه دوربین را تمیز کردید، شیشه دوربین نو را با یک پارچه مناسب کاملا تمیز کنید و سپس قطعه پلاستیک مانند روی شیشه دوربین را جدا کرده تا قسمت چسبنده شیشه آزاد شود و سپس شیشه را در جای مناسب روی دوربین گذاشته و در صورت نیاز با استفاده از پنس مکان دقیق آن را تنظیم کنید. پس از اینکه شیشه درست سرجایش قرار گرفت و چسب آن سفت شد، با پارچه مناسب روی شیشه را تمیز کنید .

سخن پایانی:

شیشه های دوربین دارای جنس اصل و تقلبی هستند و قطعا اگر شیشه دوربین اصلی برای گوشی موبایلتان تهیه نکنید موجب آسیب دیدگی سریع آن و در نتیجه آسیب دیدن دوربین می شود. همچنین ممکن است بدون اینکه آسیبی به شیشه دوربین وارد شده باشد، در عملکرد دوربین هنگام عکس برداری و فیلم برداری اختلال ایجاد کرده و موجب تار شدن آن شود. شیشه های دوربین اصلی به صورت شیشه و شکستنی هستند اما مدل تقلبی و بی کیفیت آن ها به صورت پلاستیکی یا طلق های پلاستیکی است. این طلق های پلاستیکی با کوچک ترین ضربه آسیب می بینند. بنابراین هنگام خرید به جنس شیشه دوربین دقت کنید.