تفاوت باند ساب ووفر و میدرنج و تیوتر چیست؟

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش توسط

در پی بالا رفتن پیشرفت علم و تکنولوژی ، سطح انتظار افراد نیز بالا رفته است و همه کاربران علاقه مند به شنیدن صدای موسیقی و آهنگ با بهترین کیفیت و جزئیات هستند و دیگر پخش موسیقی با صدای معمولی آنها را هیجان زده نمیکند.شرکت های تولید کننده سیستم صوتی نیز در پی افزایش چنین درخواست هایی به تولید انواع باند های خودرو پیشرفته میکنند، طوری که برای شنیدن هر سطحی از موسیقی با کیفیت عالی نیاز به استفاده از باندهای ساب ووفر ، میدرنج و توییتر است.نصب سیستم صوتی خودرو برای برخی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد به‌طوری‌که برای آن هزینه‌های چند میلیون تومانی می‌کنند تا بهترین صدای ممکن را به دست بیاورند. حرفه‌ای‌ها چنان روی سیستم صوتی کار می‌کنند که گویی جمعی از نوابغ الکترونیک دور هم جمع شده‌اند.در ادامه مطلب توانایی انواع باند ها را در پخش موسیقی و تفاوت بین آنها را بررسی خواهیم کرد:

ساب ووفر چیست؟

ساب ووفر یک نوع بلندگو هست که به طور تخصصی وظیفه پخش کردن فرکانس های بم و صدا های پایین را دارد.صداهایی که برای ایجاد آن‌ها نیازمند توان و قدرت بیشتر (توسط آمپلی فایر) هستیم.همان طور که میدانیم با پایین آمدن فرکانس قدرت آن نیز بیشتر می‌شود و برای تولید آن نیازمند بلندگوهای پر قدرت هستیم که به آن ساب ووفر می‌گوییم.ساب ووفرها در واقع فرکانس‌های پایین‌تر از یک ووفر را پخش می‌کنند و هر چه قدر فرکانس پایین‌تر باشد ، بم صدا عمیق‌تر می‌شود و ساب ووفر باید قوی تر باشد تا بتواند آن را باز تولید کند.ساب ووفر را در زبان عامه ساب هم می‌گویند. این دستگاه یکی از ادوات اصلی سیستم‌های صوتی است. دستگاهی با صدای بم بسیار قوی که می‌تواند با ارتعاشات صدای خود موی تن شما را به لرزه درآورد.واژه ووفر برگرفته از صدای سگ است؛ و اشاره به شدت و بم بودن صدای این بلندگو دارد.

بلندگوی ساب ووفر چیست؟

ساب ووفر چه کاربردی دارد؟

هر موسیقی‌ای دارای سه دسته کلی صدا است. صدای زیر مثل دیس دیس، صدا بم مثل دوبس دوبس و صداهای معمولا خنثی مانند صدای خواننده. ساب ووفرها وسیله‌ای برای تقویت صداهای بم موجود در موزیک هستند. در یک سیستم صوتی کامل ، شما از 6 کانال صوتی باید بهره ببرید. یکی از این کانال‌ها که پخش‌کننده صدای بم است ساب ووفر نام دارد و همچنین ساب ووفر دارای دیافراگم وسیع و فرکانس کم است در نتیجه توانایی تولید صداهای بم با توالی و فاصله بیشتر را دارد. دقت کنید که ساب ووفرها را با ووفر و میدووفر اشتباه نگیرید. ساب ووفر در فرکانس 20 تا 200 هرتز کار می‌کند. این به این معناست که برای تولید صداهای با فرکانس بسیار پایین کارایی دارد.دقت کنید که ساب ووفر یکی از مهم‌ترین ارکان هر سیستم صوتی حرفه‌ای است. طبیعتا علاقمندان جدی موسیقی، حتی تصور گوش دادن به موسیقی بدون ساب ووفر را نیز نمی‌کنند. ساب ووفرها انرژی و هیجان را به موسیقی هدیه می‌دهند؛ و وجود آنها برای کامل بودن هر سیستم صوتی حرفه‌ای ضروری است.

ساب ووفر اکتیو چیست و چه کاربردی دارد؟

 ساب ووفر اکتیو دارای یک آمپلی فایر داخلی است؛ و به طور مستقیم و بدون دردسر به سیستم صوتی و تصویری خودرو و… متصل شده و کار خود را آغاز می‌کند.باند اکتیو باندی است که نیاز به منبع تغذیه خارجی ندارد و این ویژگی، از اصلی‌ترین تفاوت باند اکتیو با باند پسیو محسوب می‌شود. تمامی بلندگوهای اکتیو، از برق شهری ۱۱۰ یا ۲۲۰ ولت تغذیه می‌شود، برای راه‌اندازی صدای یک باند اکتیو، نیاز به اتصال آن به برق و منبع صوتی دارید؛ منبع صوتی‌ که ارسال‌ کننده یک سیگنال ساده صوتی باشد، این سیگنال می‌تواند دیجیتال، آنالوگ و یا حتی بیسیم باشد. اسپیکرهای اکتیو حرفه‌ای معمولاً در استودیوها استفاده می‌شوند.

ساب ووفر پسیو چیست و چه کاربردی دارد؟

باند پسیو باندی است که برای راه‌ اندازی اولیه و خروجی صدا، نیاز به خرید آمپلی فایر یا منبع تغذیه خارجی دارند، باندهای پسیو به دلیل اینکه شما می‌توانید با خرید آمپلی فایر قدرتمندتر آنها را بروزرسانی کنید و سیستم صوتی خود را ارتقا دهید محبوبیت بیشتری نیز دارند. این نوع باندها با کابل به یکدیگر متصل می‌شود. این روش برای کسانی که می‌خواهند حداکثر اختصاصی‌سازی را در سیستم صوتی خودروی خود پدید آورند مناسب است.

بلندگوی تیوتر دار چیست و چه کاربردی دارد؟

بلندگوی تیوتر دار چیست؟

وظیفه توییترها پخش صداهای ریز است و در واقع از آنها موسیقی پخش نمی شود. توییترها می توانند کمک بسیاری به زیبا شدن آهنگ ها کنند. البته بلندگوها عمدتا در درون خود دارای توییتر هستند اما نصب یک توییتر باعث می شود تا بلندگو تنها به پخش صداهای حد وسط بپردازد و توییتر به تنهایی صداهای ریز را پخش کند که مسلما باعث بالا رفتن کیفیت بلندگوها می شود.

بلندگوی تیوتر دار چه کاربردی در سیستم صوتی خودرو دارد؟

بلندگو تیوتر دار و یا تیوتر به تنهایی برای پخش و تقویت صدای با فرکانس بالا یا صداهای ریز می باشد. این قطعه نمی تواند به تنهایی صدایی را تولید کند و به همین دلیل است که بیشتر به شکل بلندگو تیوتر دار عرضه می شود. در صورتی که می خواهید تیوتر را به صورت تکی خریداری و استفاده نمایید بهترین محل برای جایگذاری آن بالای داشبورد و یا در صندلی جلوی خودرو می باشد و در صورتی که بلندگوی تیوتر دار خریداری کرده اید، بهتر است پشت شیشه عقب خودرو آن را بگذارید. البته استفاده از بلندگوی تیوتر دار بیشتر از تیوتر های عرضه شده به تنهایی مناسب هستند و به همین دلیل است که بسیاری از کسانی که می خواهند سیستم خودروی خود را تقویت کنند، اقدام به نصب بلندگوی تیوتر دار می نمایند.

بلند گوی میدرنج چیست و چه کاربردی دارد؟

بلندگوی میدرنج چیست؟

هر بلندگوی حرفه ای دارای قابلیت پخش 3 نوع صدا است، صدای زیر (تیوتر)، صدای حد وسط (مثل صدای خواننده)، صدا با بیس بالا (صدای ساب ووفر). اما در میدرنج این 3 عمل صورت نمی‌گیرد در واقع میدرنج قابلیت تفکیک صدا را ندارد و تنها قابلیت پخش صدای حد متوسط را دارد و باید یک ساب و یک تیوتر مجزا در کنار آن بکار گرفته شوند. البته زمانی که شما از میدرنج و ساب و تیوتر مناسب در کنارهم استفاده می کنید، صدای بسیار با کیفیت و تفکیک شده ای را برای شما پخش خواهد کرد که از بسیاری از بلندگوها به مراتب بهتر است. بلندگوهای میان رده طوری طراحی شده اند که محدوده میانی طیف فرکانسی (تولید فرکانس های متوسط) را تولید کنند. از آنجا که بلندگوهای میدرنج یا میان رده وظیفه تولید فرکانس های متوسط ​​را بر عهده دارند، عموماً از آن ها را در بلندگوهای 3 طرفه یا 4 طرفه استفاده می کنند.یک بلندگو میدرنج برای تولید طیف گسترده ای از فرکانس های قابل شنیدن، به یک ووفر (برای پوشش سطح پایین فرکانس) و یک تیوتر(برای پوشش سطح بالای فرکانس) نیاز دارد.

بلندگوی میدرنج چه کاربردی در سیستم صوتی خودرو دارد؟

 پاسخ فرکانسی دامنه بلندگوهای میان رده در محدوده 150 هرتز تا 5 کیلوهرتز می باشد. البته بلندگوهای میان رده مختلف، دارای فرکانس های متفاوتی خواهند بود و کراس اوور بلندگوهای مختلف باند فرکانسی متفاوتی را برای این بلندگوها ارسال می کنند. بنابراین، بیان هر محدوده خاص برای آن ها کمی دشوار است.بلندگوهای میان رده به دلیل توانایی خود در بازتولید فرکانس های میان برد که مسلماً مهم ترین فرکانس های شنوایی انسان هستند، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. بنابراین، حتی اگر بلندگوهای دو طرفه (با ووفر و تیوتر) قادر به تولید فرکانس هایی در محدوده فرکانس های قابل شنیدن در محدوده انسانی باشند. اما، استفاده از بلندگوی میان رده می تواند وضوح و عملکرد بلندگو ها را با دقت بیشتری بهبود بخشد.

سخن پایانی:

از جمله مهمترین بخش های یک سیستم صوتی می توان به باندها اشاره کرد که نقش مهمی در پخش صدای باکیفیت از آمپلی فایرها دارند. جالب است بدانید که استفاده از باند از جنبه زیبایی نیز برخوردار است و همین مورد کافی است تا شاهد عرضه انواع باندهای حرفه‌ای و با كيفيت و البته فوق گران‌ قيمت در طرح و شكل‌ های زیبایی به بازار باشیم.هر باندی در پخش يك نوع صدا از توانایی ویژه ای برخوردار می باشد.بعضی از باندهای موجود در بازار صدای بم را به خوبی پخش می‌ کنند و BASE بالایی دارند و در عوض صداهای ریز را به خوبی ساپورت نمی کنند، در نتیجه برای حل این مشکل باید در کنار این باندها، از تیوتر بهره گرفت. ولی  در مقابل باندهایی از دیگر برندها نیز وجود دارد که صداهای زیر را به خوبی پوشش میدهد و برای تولید صداهای بم و قدرتمند نیازمند به استفاده از بلندگوی ساب ووفر هستند.نکته ‌ای که باید در مورد باندها مورد توجه قرار گیرد قدرت باندها است. اين نكته را هم در نظر داشته باشيد كه مانند بازار ديگر كالاها، در حال حاضر باندهای چینی با برندهای شبیه به اصل در بازار موجودند که قدرت وات واقعی را ندارند.امیدوارم با مطالعه این مقاله تفاوت بین انواع باند های موجود در سیستم صوتی خودرو را کاملا درک کرده باشید.