ویژگی های یک شارژر خوب و با کیفیت برای گوشی موبایل

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش توسط

در پی استفاده روزافزون و چشمگیر انسان از گوشی‌های تلفن همراه و درهم تنیدن آن در زندگی روزمره ما، یکی از معضلاتی که اغلب در این ارتباط، افراد را درگیر خود می‌کند خراب شدن شارژر‌های این دستگاه‌هاست که گاه این امر حتی منجر به خرابی باتری نیز می‌شود. در واقع قابلیت گوشی‌های تلفن همراه همیشه به شارژر‌هایی بستگی دارد که آن‌ها را فعال نگه می‌دارد، اما این شارژر‌ها نیز همانند هر دستگاه الکترونیکی دیگر می‌توانند به سرعت خراب شوند یا پس از مدتی عمر مفید آن‌ها به اتمام برسد و این خود به معنای نیاز به خرید یک دستگاه شارژر جدید است، اما خرید شارژر گوشی تلفن همراه، به این سادگی نیست زیرا علاوه بر وجود شارژر‌های مختلف برای موقعیت‌ها و گوشی‌های مختلف، بازار این محصولات پر از شارژر‌های بی‌‎کیفیت است در ادامه شما را با انواع شارژر و انتخاب بهترین شارژر مورد نیاز آشنا میکنیم:

شارژر گوشی های همراه و شارژ دوباره آنها

گوشی های موبایل با باتری لیتیوم یونی  و یا لیتیوم پلیمری کار میکنند ، ظرفیت باتری‌های لیتیوم یونی گوشی‌های موبایل با واحد میلی آمپر ساعت (mAh) مشخص می‌شود. هرچقدر ظرفیت باتری بیشتر باشد، طبیعتا شارژ بیشتری هم در آن ذخیره خواهد شد و می تواند به بهترین شکل ممکن پاسخگوی کار کردن با گوشی موبایل خواهد بود.ظرفیت یک باتری صرفا نمی‌تواند نشان دهنده بهتر بودن کیفیت شارژ و دیرتر خالی شدن شارژ باتری گوشی باشد، چون میزان مصرف شارژ گوشی‌های موبایل به عوامل متعددی وابسته است؛ عواملی مثل اندازه صفحه نمایش، میزان بهینه بودن و مصرف انرژی اجزای سخت افزاری گوشی همگی روی مصرف شارژ باتری موثر هستند، بنابراین زیادتر بودن ظرفیت یک باتری در گوشی‌های موبایل همیشه به معنای قدرت شارژدهی بالاتر نخواهد بود.در این میان یک عامل مهم دیگر نیز در کیفیت شارژدهی گوشی‌های هوشمند نقش مهمی دارد و آن شارژر است. در واقع منبعی که از آن برای شارژ گوشی‌های موبایل استفاده می‌کنید تاثیر مستقیمی روی سرعت و کیفیت شارژ شدن باتری دستگاه دارد.در ادامه به بررسی انواع شارژر گوشی موبایل می پردازیم:

انواع شارژر های گوشی موبایل و نوع

شارژر های گوشی موبایل دارای انواع مختلفی است و بسته به موقعیتی که در آن قرار داریم میتوانید از هر کدام استفاده کنید.برای شارژ کردن موبایل در منزل و یا محل کار و هر جایی که به پریز برق دسترسی دارید ، شارژر های مخصوص وجود دارد.برای اوقاتی که در ماشین هستید و سفر طولانی دارید و یا نیاز ضروری به گوشی موبایل دارید میتوانید به راحتی از شارژر مخصوص ماشین استفاده کنید.و در کمپینگ ها و یا برای شارژ سریع و یا زمانهایی که  برق قطع است میتوانید از شارژر مخصوص که با باتری کار میکند استفاده کنید.در ادامه شما را با انواع شارژها و کابرد آنها آشنا میکنیم:


شارژر دیواری اورجینال Xiaomi Redmi Note 10S 33W همراه با کابل Type-C و جعبه گوشی


 شارژر دیواری اورجینال Xiaomi Redmi Note 10S 33W همراه با کابل Type-C و جعبه گوشی

شارژر های دیواری گوشی موبایل با پورت USB

 اکثر تلفن‌های همراه با یک شارژر AC که می‌توان به پریز روی دیوار وصل کرد، فروخته می‌شوند. برخی از آن‌ها ممکن است به صورت یک آداپتور و یک کابل با سوکت مناسب برای گوشی شما باشد و کابل این مدل از شارژرها را می‌توانید به طور مستقیم به لپ تاپ یا کامپیوتر وصل کنید یا به یک آداپتور شارژر (کلگی شارژر) متصل کنید و به پریز برق روی دیوار بزنید. شارژر‌های USB و AC از ساده‌ترین و متداول‌ترین نوع شارژر‌های گوشی همراه هستند.

شارژر فندکی

برای موقعیت هایی که در داخل وسیله نقلیه خود هستید و نیاز به شارژ کردن گوشی موبایل خود هستید میتوانید از باتری ماشین خود استفاده کنید برای این منظور کافیست یک شارژر فندکی خوب و با کیفیت خریداری کنید و با وصل کردن به فندک سیگار 12 ولتی و یا آداپتور برق کمکی نسبت به شارژ گوشی موبایل خود اقدام کنید.قایق های امروزی نیز دارای چنین امکانی است و فقط کافیست کابل شارژ مخصوص پورت گوشی خود را داشته باشید تا موبایل خود را شارژ کنید.


شارژر فندکی Verity C-1115 با کابل Micro USB

 بهترین شارژر فندکی Verity C-1115 با کابل Micro USB

ایستگاه داک و پد های شارژ موبایل

 ایستگاه‌های داک یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای شارژ گوشی‌های موبایل در خانه و اداره هستند. در ایستگاه های داک موبایل ، بجای اتصال گوشی از طریق کابل به شارژر ، گوشی روی داک جا خورده و از طریق پورت داک شارژ می شود. این ایستگاه ها همیشه به برق متصل هستند و دیگر نیازی نیست که کاربر به دنبال شارژر بگردد و کافی است گوشی را روی داک قرار دهید .از نکات دیگر داک می توان به طراحی آن ها اشاره نمود که کاربر قادر است در حین شارژ شدن گوشی با آن کار کند .برخی دیگر از داک ها به اسپیکر مجهز هستند و برای گوش دادن به موسیقی های تلفن همراه تجهیز شده اند . ایستگاه های شارژر چند پرته نیز برای کسانی که می خواهند به صورت همزمان چند گوشی را شارژ کنند مناسب میباشد .نوع دیگر ایستگاه های شارژ ، پد شارژ یا مت شارژ میباشد که بسیار شبیه به داک عمل می کند اما با این تفاوت که هیچ کابل و سیمی برای اتصال به گوشی مورد استفاده قرار نمیگیرد و از طریق سوکت های روی ایستگا اقدام به شارژر کردن می کند .

انواع شارژر با کیفیت گوشی موبایل

شارژر های خورشیدی

این شارژر‌ها گا‌هی دارای یک سلول خورشیدی کوچک و قابل حمل هستند، درحالی که برخی دیگر دارای سایز بزرگ‌تر هستند و مقادیر بیشتری از نور خورشید را جذب می‌کنند و منجر به قابلیت شارژر سریع‌تر و بیشتر می‌شوند. شارژر سولار یا خورشیدی دارای پنلی پر از سلول های خورشیدی است، جریانی که توسط سلول های خورشیدی ساخته می شود به وسیله مدارهای الکتریکی به باتری می رسد و باتری شارژ می شود. در واقع شارژر خورشیدی مانند پاوربانک یا شارژر همراه می باشد با این تفاوت که انرژی خودش را از خورشید می گیرد. البته شارژرهای خورشیدی موجود در بازار، هم با انرژی خورشید، هم با برق شهر و هم با پورت USB شارژ می شوند.

پاوربانک ها یا شارژرهای باتری خور

پاوربانک‌ها یکی دیگر از گزینه‌های شارژ سریع گوشی موبایل برای کاربران است. این شارژر‌ها آنقدر کوچک هستند که به راحتی می‌توانید درون جیب شلوارتان جای دهید و هر زمان که نیاز به شارژ داشتید از آن‌ها استفاده کنید. این شارژر‌ها مناسب برای موقعیت‌های اضطراری هستند و موقعی که کاربران یادشان می‌رود که گوشی خود را در خانه به شارژ بزنند بسیار به کار می‌آید. باتری پاوربانک از طریق پورت USB شارژ میشود و بسته به ظرفیت باتری داخل آن قادر به چندین بار شارژ کردن گوشی موبایل است.

انواع شارژر گوشی موبایل بر اساس نوع سوکت

با بالا رفتن زمان استفاده ما از موبایل، استفاده از شارژر و کابل شارژ که جزء لوازم جانبی موبایل هستند هم به مراتب بیشتر می شود.گاها به دلیل استفاده نادرست یا طولانی مدت، سوکت شارژ دچار قطعی شده، کابل شارژ پاره می شود و یا سرعت شارژ شدن گوشی پایین می آید که در این صورت باید کابل را جایگزین کنید؛اما این نکته را باید در نظر داشته باشید که کابل با هر سوکتی را نمی توانید برای شارژ کردن گوشی خود استفاده کنید، به همین دلیل باید انواع سوکت شارژر موبایل را بشناسید تا خریدی مناسب داشته باشید.

انواع شارژر تایپ سی گوشی موبایل

یو اس بی تایپ سی USB Type C

بدون شک از یو اس بی تایپ سی می توان به عنوان نسل جدید در انواع سوکت شارژر موبایل نام برد.تولیدکنندگان موبایل امروزه از این سوکت برای مدل های جدید گوشی استفاده می کنند.از ویژگی های خوب تایپ C می توان به سرعت بالای انتقال اطلاعات نسبت به مدل های قدیمی تر یو اس بی اشاره کرد.همچنین سری این سوکت به صورتی طراحی شده است که در دو سمت اتصالات یکسان دارد و از هر دو طرف می تواند برای اتصال به گوشی و شارژر استفاده شود.

میکرو یو اس بی Micro USB

 متداول‌ترین نوع سوکت شارژ گوشی‌های موبایل سوکت میکرو یو اس بی است که تقریبا ۷۰ درصد گوشی‌های اندرویدی از آن پشتیبانی می‌کنند. این سوکت شارژ سال هاست که در گوشی‌های اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تقریبا تا قبل از ارائه سوکت‌های یو اس بی نوع سی، در تمام گوشی‌های موبایل اندرویدی استفاده می‌شدند.

شارژر لایتنینگ(Lightening)

سوکت شارژ لایتنینگ مختص آیفون و آیپد‌های اپل است و فقط در محصولات شرکت اپل قابل استفاده خواهد بود. این سوکت را نمی‌توان برای شارژ گوشی‌های اندرویدی مورد استفاده قرار دارد. به سوکت لایتنینگ در اصطلاح عامیانه «شارژر اپل» یا «شارژر آیفون» هم گفته می‌شود که در واقع منظور همان شارژر مجهز به سیم لایتنینگ است.


شارژر دیواری اورجینال Xiaomi Poco M3 QC3 22.5W همراه با کابل Type-C و جعبه گوشی

 شارژر دیواری اورجینال Xiaomi Poco M3 QC3 22.5W همراه با کابل Type-C و جعبه گوشی

نکات مهم هنگام خرید شارژر خوب و مناسب گوشی موبایل

ولتاژ را در یک تعریف عامیانه و قابل درک می‌توان به عنوان فشار برق یا شدت جریان الکتریکی تعریف کرد. بنابراین هرچقدر ولتاژ بیشتر باشد، نیروی الکتریکی با فشار و قدرت بیشتری انتقال پیدا می‌کند. شارژر موبایل ها از نظر ولتاژ می‌توانند نسبت به هم تفاوت هایی داشته باشند، اما تقریبا در 80 درصد مواقع شارژر های موبایل 5 ولتی هستند و این ولتاژ به عنوان یک استاندارد مناسب برای شارژر گوشی های موبایل در نظر گرفته شده است.

شارژر یکی از اصلی ترین و پر کاربردترین لوازم جانبی گوشی موبایل است.اگر قصد خرید شارژر را دارید ، بهترین و با کیفیت ترین شارژر ها را از فروشگاه اینترنتی کیوان کالا تهیه کنید.

ولتاژ خروجی شارژر

هر دستگاهی (گوشی هوشمند یا تبلت) به ولتاژ خاصی نیاز دارد. اگر خروجی ولتاژ شارژر شما برای آن دستگاه بیش از حد زیاد باشد، ممکن است باتری متورم شود، آسیب ببیند یا بدتر اینکه خود دستگاه خراب شود. در مقابل اگر ولتاژ بیش از حد کم باشد شارژ شدن باتری زمان زیادی طول می‌کشد. می‌توانید میزان ولتاژ مورد نیاز باتری را از روی باتری یا در سایت شرکت سازنده پیدا کنید. در صورتی که نیاز به تعویض شارژر داشتید، مطمئن شوید که شارژر جدید ولتاژی مشابه شارژر اصلی دستگاه داشته باشد،اکثر شارژرها دارای ولتاژ خروجی 5ولت هستند ولی در شارژرهای فت شارژ این میزان بیشتر از حد استاندارد است.

میلی آمپر شارژر

شدت جریان که با واحد آمپر نشان داده می‌شود مقدار جریان الکتریکی است که در واحد زمان از قسمت خاص مدار عبور می‌کند. دو مقوله ولتاژ و شدت جریان شاید با هم ارتباط داشته باشند اما یکسان و مشابه نیستند.از آنجایی که معمولاً ولتاژ خروجی استاندارد شارژر‌های موبایل ۵ ولت است، ظرفیت شارژ یک شارژر بیشتر بر اساس رتبه جریان آن مشخص می‌شود. آمپراژ نوشته شده روی شارژر باید در حد آمپراژ یاد شده برای دستگاه یا بیشتر از آن باشد تا دستگاه کند شارژ نشود. در واقع در نظر گرفتن این فاکتور سبب می‌شود که شما شارژری را خریداری کنید که با سرعت بیشتری گوشی تلفن همراه شما را شارژ می‌کند و این عامل سرعت شارژ خود یکی از خصوصیات مهم در خرید یک شارژر مناسب است.

شارژر اصل و با کیفیت

شارژر‌های باکیفیت دارای تاییدیه‌هایی همانند CE ،RoHS و MFI هستند. این گواهینامه‌های بین‌المللی تضمین می‌کنند که شارژر یک استاندارد خاص را داشته باشد. جریان برق و مدار دستگاه‌های استاندارد طوری طراحی شده‌اند که بهترین عملکرد را داشته باشند. شارژر‌های باکیفیت می‌توانند پر شدن شارژ گوشی را تشخیص دهند و جریان خروجی را متوقف کنند. همچنین میزان ولتاژ ورودی را طوری تنظیم می‌کنند که هم خود شارژر و هم دستگاه از نوسانات ناگهانی برق آسیب نبینند، اما ممکن است یک شارژر غیراستاندارد همه این مزایا را نداشته باشد در نتیجه در صورت استفاده از چنین شارژری خطر آسیب رسیدن به باتری و گوشی وجود دارد.

داغ شدن شارژر

اگر هنگام استفاده از شارژ اداپتور شارژ بیشتر از حد امکان داغ می‌شود شارژر شما کیفیت خوبی ندارد و در دراز مدت امکان خراب شدن شارژر وجود دارد.یکی از مهم ترین و ساده ترین دلایل داغ شدن شارژر گوشی، خراب بودن کابل شارژر است.یا این احتمال وجود دارد که کابل یا کلگی تقلبی باشد. اما در صورتی که شارژ گوشی، تنها زمانی داغ می شود که به گوشی متصل است، این احتمال وجود دارد که آی سی شارژ گوشی موبایلتان خراب باشد.منظور از داغ بودن این است که هنگام تماس با دستتان احساس سوختن بکنید.

سخن پایانی

شارژر اغلب گوشی های موبایل امروزی ولتاژ خروجی 5 ولتی دارد و در برخی مواقع خاص که گوشی از پورت USB C بهره‌مند باشد ممکن است ولتاژ شارژر آن افزایش داده شود. در نظر داشته باشید که ماکسیمم ولتاژ ورودی قابل پشتیبانی در سوکت های USB 1.0، USB 2.0 و USB 3.0 برابر با 5 ولت است.موقع خرید شارژر جدید برای گوشی موبایل خود علاوه بر اینکه به ولتاژ خروجی دقت میکنید حتما به شدت جریان خروجی آن نیز اهمیت دهید ، چون اگر شارژری با شدت جریان کمتر از استاندارد آن گوشی شارژ شود پر شدن باتری زیاد طول میکشد و این امر باعث میشود عمر مفید باتری در بلند مدت کاهش یابد.پس به مشخصات شارژر خود دقت کنید و موقع خرید شارژر جدید این نکات را رعایت کنید.