مودم چیست و راهنمای خرید بهترین مودم

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش توسط

این روزها به نظر می رسد که اینترنت همیشه و همه جا هست و دنیای بدون اینترنت برای ما بی معنی است. بدون اینترنت قادر به انجام بسیاری از کارهای روزمره مان نیستیم و یا بسیار وقت گیر تر و هزینه بر تر خواهند شد. لزوم داشتن اینترنت بر هیچکس پوشیده نیست و همه ما می دانیم که زندگی امروزه بشر بدون اینترنت فلج خواهد شد. اتصال به اینترنت نیز روز به روز راحت تر، سریع تر و بدون دردسر تر شده است.اینترنت منبع درآمد بسیار از افراد است.برای همین راههای زیادی برای وصل شدن به شبکه جهانی اینترنت وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

مودم چیست؟ 

مودم یکی از راه‌های ورود به دنیای اینترنت، یک دستگاه سخت افزاری است که وظیفه‌اش تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به آنالوگ و برعکس است. بخش مدولاتور (Modulator) در مودم اطلاعات دیجیتال خروجی از یک کامپیوتر (صداهای قابل شنود) را به سیگنال آنالوگ تبدیل می‌سازد تا امکان ارسال آنها از طریق خط تلفن، DSL یا کابل به وجود آید. بخش دمدولاتور (Demodulator) در مودم، سیگنال‌های ورودی آنالوگ را به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کند تا توسط کامپیوتر قابل استفاده باشد. در واقع مودم کامپیوترها و روترها را قادر به ارسال و دریافت اطلاعات، از شبکه‌ای مانند اینترنت می‌کند. استفاده از مودم کلید اصلی ورود به دنیای اینترنت و وب جهانی، سرویس‌های آنلاین تجاری، ایمیل، و سیستم‌های بُرد بولتین (BBSes) است.

نحوه کارکرد مودم

سیستم‌های کامپیوتری به صورت دیجیتال و سیستم‌های تلفن به صورت آنالوگ هستند. برای انتقال اطلاعات باید از سیستم‌های متنوع و پیوسته‌ای استفاده شود، برای تبادل اطلاعات میان این دو دستگاه، نیازمند یک دستگاه مودم هستیم. مودم از یک سمت به خط تلفن و از سمت دیگر به کامپیوتر وصل می‌شود. نحوه کار modem به این صورت است که سیگنال‌های دیجیتال را از کامپیوتر دریافت و سپس آنها را به سیگنال‌های آنالوگ اضافه می‌کند (به این عمل مدوله کردن می‌گویند.)، سپس این سیگنال‌ها می‌توانند از طریق خط تلفن منتقل شوند.

نحوه کارکرد مودم

انواع مودم

در ابتدا، مودم‌ها دستگاه‌های بزرگ و سنگینی بودند که نیاز بود برای برقراری اتصال، خط تلفن را به آنها وصل کنید. بعد از رشد اینترنت و رایج شدن استفاده از آن در خانه‌ها، در دهه ۱۹۹۰ میلادی، مودم‌ها در دو شکل کارت‌های داخلی برای کامپیوترهای دسکتاپ و آداپتورهای USB برای لپتاپ‌ها به وجود آمدند. پیدایش اینترنت کابلی پهن‌باند که سرعت‌های بالاتر از ۵۶ کیلوبیت در ثانیه را ممکن می‌کرد، باعث تولید مودم‌های خارجی در قرن ۲۱ شد. در ادامه با انواع مودم ها و نحوه کار آنها آشنا میشوید:

1.مودم داخلی

این نوع از مودم‌ها در داخل سیستم کامپیوتری شما جای می‌گیرند. در واقع این مودم به صورت یک تراشه جداگانه روی یکی از اسلات‌های داخلی کیس کامپیوتر قرار دارد. این تراشه اغلب از ابتدا روی دستگاه نصب است. به عنوان مثال گوشی همراه دارای یک مودم داخلی است که اتصال به اینترنت را از طریق اپراتوهای تلفن همراه فراهم می‌کند. مودم‌های داخلی با سیستم کامپیوتری تطابق بیشتری دارد ،این قطعه، به محض اینکه ارتباط اینترنتی فعال شود، شروع به فعالیت می‌کند و اگر ارتباط قطع شود، فعالیتش پایان می‌یابد.مهم‌ترین مشکلی که کاربران در هنگام استفاده از مودم‌های داخلی با آن مواجه هستند، مکان قرارگیری آنهاست. به دلیل اینکه آنها در درون کیس کامپیوتر قرار دارند، زمانی که می‌خواهید یک مودم داخلی را تعمیر و یا جایگزین کنید، باید درب کیس (Case) کامپیوتر را باز کرده و مودم را تعویض کنید.


سوییچ 8 پورت شبکه Mercusys مدل MS108

 سوییچ 8 پورت شبکه Mercusys مدل MS108

2.مودم خارجی

مودم خارجی، دستگاهی است که به صورت مستقل، باعث برقراری اتصال سیستم‌ها به اینترنت می‌شود.نصب و راه اندازی مودم خارجی به دلیل مستقل بودن آن و عدم نیاز به اتصال فیزیکی در درون کیس دستگاه، ساده‌تر است.این نوع مودم ها دارای منبع تغذیه مخصوص هستند و به همین دلیل از انرژی الکتریکی کامپیوتر استفاده نمی کندد.و به صورت کابلی و یا از طریق وای فای به کامپیوتر متصل می‌شوند ، این دستگاهها دارای یک دکمه خاموش و روشن است که در صورت استفاده نکردن میتوانید مودم را خاموش کنید، با وجود چراغ‌های مودم می‌توان متوجه وضعیت اتصال به اینترنت شد.

3.pc card

این نوع از مودم‌ها که برای استفاده در لپ تاپ‌ها طراحی شده‌اند و به اندازه یک کارت اعتباری هستند، درون اسلات PC Card  موجود در ‌Notebook ها یا کامپیوترهای دستی قرار می‌گیرند و زمانی که نیاز به مودم ندارید، می‌توانید آن را جدا کنید.مودم‌های PC Card ترکیبی از مودم‌های داخلی و خارجی هستند. به طور مستقیم در داخل یک پورت لپ تاپ قرار می گیرند و در نتیجه برای متصل کردن آن به کابل نیازی نیست و فقط برای اتصال به خط تلفن نیاز به کابل دارید.این کارت‌ها انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از دستگاهی که به آن متصل‌اند، تامین می‌کنند که استفاده از آن در لپ تاپ‌ها، باعث کاهش طول عمر باتری می‌شود.

انواع مختلف مودم رایج در بازار داخلی

انواع مختلف مودم رایج در بازار داخلی

بعد از اینترنت‌های Dial Up که صدای وصل شدن‌شون همیشه آزاردهنده بود، مودم‌ها ساخته شدن تا وسیله‌ی ارتباطی بین کاربران و شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی اینترنت (ISP) باشن. حالا بعد از گذشت سال‌ها و پیشرفت تکنولوژی و البته نوع نیاز کاربرها، مودم‌ها مدل‌های مختلفی پیدا کردن در ادامه مقاله با انواع مختلف مودم های موجود در بازار و نحوه کار آنها آشنا خواهید شد:

مودم ADSL

یکی از پراستفاده‌ترین و رایج‌ترین روش‌های اتصال به اینترنت به شمار میره وساختاری متنوع برای برقراری ارتباط داره. مودم ADSL با استفاده از پورت تلفن یا همون RJ-11 به شبکه‌ی تلفن و در نهایت ISP (سرویس‌دهنده‌ی اینترنت) متصل میشه. پس از تایید اطلاعات پیکربندی، شرایط لازم برای اتصال به اینترنت رو ایجاد می کنه. انتقال داده‌های تحت شبکه از دو طریق سیمی (با بهره‌‎گیری از پورت LAN یا همون RJ-45) و وایرلس (به‌وسیله‌ی فناوری Wi-Fi) شکل می‌گیره.

مودم VDSL

در مودم  VDSL سرعت ارتباط و پهنای باند شبکه بسیار بالا است، در این فناوری انتقال داده‌ها با استفاده از فیبر نوری از ISP به محل کار و یا خانه شما انجام می‌شود. این مدل با توجه به اینکه فیبر نوری در همه جای کشور پوشش دهی و پشتیبانی نمی‌شود، هم اکنون رایج نیست.

مودم WIMAX

فناوری وایمکس اولین بستر ارائه‌ی اینترنت بدون نیاز به خط تلفن در کشور به‌شمار میاد که به‌صورت فراگیر در دسترس کاربران قرار گرفته. مودم‌های دارای این فناوری با استفاده از سیم‌کارت‌های داخل‌شون کار می‎‌کنن. به‌ همین علت به سیم تلفن نیازی ندارن. این فناوری شبکه در سال 2001 شکل گرفت و پهنای باندی در حدود 30 تا 40 مگابیت در ثانیه داره. این نوع مودم‌ها در بیشتر موارد آنتن خارجی ندارن و تنها با آنتن‌های داخلی کار می‌کنن.

در سال 2011 آخرین نسخه از وایمکس با نام +WiMAX2 معرفی شد که پهنای باند اون تا حداکثر 100 مگابیت در ثانیه افزایش پیدا کرد. در حقیقت، وایمکس 2 پلاس رقیب اصلی فناوری TD-LTE شناخته میشد. مبین نت اولین شرکت ارائه‌دهنده‌ی اینترنت وایمکس در ایرانه و بعد از اون ایرانسل به‎‌عنوان رقیب این شرکت، فعالیت خودش رو آغاز کرد. با روی کار اومدن اینترنت 4G و زیرشاخه‌‎های اون و همچنین قیمت بالای اینترنت وایمکس به‌ مرور تعداد کاربران مبین نت و ایرانسل در بخش WiMAX کاهش پیدا کرد. همین امر سبب شد هر دو شرکت دیگه از این فناوری پشتیبانی نکنن.
روش وصل کردن مودم به دیگر دستگاه ها

مودم 3G/4G LTE

نحوه‌ی اتصال به اینترنت از طریق مودم‌های 3G و 4G از طریق سرویس‌دهی موبایل و به شکل بی‌سیم انجام میشه. به این صورت که اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی خدمات موبایل با قرار دادن چند ایستگاه فرستنده‌ی امواج (BTS)، شرایط لازم رو برای ارائه‌ی اینترنت نسل سه یا چهار فراهم می‌کنن. تفاوت این دو فناوری تنها در سرعت و پهنای باندیه که ارائه میدن. فناوری 4G/LTE در نسخه‌های مختلفی عرضه شده که هرکدوم در میزان پهنای باندشون تفاوت‌هایی دارن.

مودم TD-LTE

فناوری TD-LTE مثل فناوری WiMAX می‌مونه، اما توانایی ارائه‌ی اینترنت با سرعت بالاتری رو داره. این فناوری در مودم‌هایی با دو خصوصیت مجزا قابل ارائه است: یکی مودم‌هایی که با استفاده از آداپتور و برق کار می‌کنن و دیگری مودم‌های قابل حملی که با استفاده از باتری کار می‌کنن. هر دوی این مودم‌ها قابل حمل هستن، به این صورت که به سیم تلفن نیاز ندارن؛ اما برای استفاده از مودم نوع اول باید از پریز برق استفاده کنید. به‌طور کلی مودم‌هایی که از فناوری TD-LTE پشتیبانی می‌کنن، دو مدل دارن که با هم بررسی‌شون می‌کنیم.

مودم های TD-LTE توسط سیم کارت تبادل اطلاعات میکنند و قبل از استفاده از سیم کارت از آنتن دهی شرکت تولید کننده سیم کارت در محدوده خود مطمین شوید.

مودم های LOCK

مودم‌های Lock، مودم‌هایی هستن که فقط می‌تونن از سیم‌کارت شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات پشتیبانی کنن. بنابراین اگر سیم‌کارت دیگه‌‌ای داخل این دستگاه قرار بدید، مودم از اون پشتیبانی نمی‌کنه. شرکت‎‌‌های مبین نت و ایرانسل جزو اولین شرکت‌هایی هستن که فناوری TD-LTE رو به ایران آوردن. این شرکت‌ها هنگام فروش این فناوری و خدمات، مودم‌های مخصوصی رو به کاربراشون میدن که از این فناوری پشتیبانی می‌کنه. این دو شرکت به علت داشتن حق انحصاری، قفل‌های مخصوصی رو روی مودم‌هاشون قرار دادن که باعث میشه این مودم‌ها فقط با سیم‌کارت‌‌های مخصوص همون شرکت کار کنن.

مودم های UNLOCK

مودم‌های TD-LTE می‌تونن با انواع سیم‌کارت‌ها کار کنن، اما همون‌طور که در بالا گفتم برخی شرکت‌ها روی مودم‌هاشون قفل میذارن تا کاربرها نتونن ازسیم‌کارت‌های دیگه‌ای استفاده کنن. اگر نه در حالت کلی این مودم‌ها توانایی پشتیبانی از انواع سیم‌کارت‌ها رو دارن. به همین علت به این مودم‌ها Unlock میگن.

مودم روتر ADSL2 Plus مدل TD-W8961N_V4 از فرکانس 2.4 گیگا هرتز پشتیبانی میکند و همچنین دارای 4 عدد پورت اترنت است و از نسل سوم استانداردهای بی‌سیم یعنی سری N هم بهره می‌برد. به همین دلیل قادر است حداکثر سرعت 300 مگابیت بر ثانیه را که سرعت خوبی است، برای برقراری ارتباط بی‌سیم ارائه دهد

 مودم روتر ADSL2 Plus مدل TD-W8961N_V4

مودم روتر

اگر به مودم ADSL خود که از این به بعد به آن مودم روتر می‌گوییم نگاهی بیندازید، متوجه تفاوت آن با یک مودم معمولی می‌شوید. یک مودم معمولی تنها دارای دو پورت یا گذرگاه می‌باشد که داده آنالوگ را که همان سیم تلفن است دریافت می‌کند و آن را بر روی پورت خروجی به سمت کامپیوتر هدایت می‌کند. اما یک مودم روتر کمی متفاوت است.اگر به پشت دستگاه مودم روتر خود توجه کنید، روی آن یک پورت کوچک تحت عنوان DSL، چندین پورت LAN، و یک آنتن وای فای می‌بینید. در واقع دستگاه شما در دل خود و در درجه اول یک سوئیچ است که دستگاه‌های مختلفی نظیر کامیپوتر و لپ تاپ از طریق اینترفیس‌های LAN و Wi-Fi به آن متصل می‌شوند. سپس کل این اتصالات تحت عنوان یک شبکه محلی با یک دامنه IP به عنوان یک اینترفیس روتر تعیین می‌گردند. اینترفیس دیگر روتر را  گذرگاه خروجی تشکیل می‌دهد که این گذرگاه به عنوان گذرگاه دیجیتال مودم می‌باشد. از طرف دیگر اتصال DSL مودم که سیم تلفن به آن متصل می‌شود همان گذرگاه آنالوگ مودم است. بنابراین دستگاه شما یک سوئیچ، یک روتر و یک مودم می‌باشد.

سخن پایانی

اگر تا انتهای مقاله ما را همراهی کرده باشید ، با دنیای شبکه وتجهیزات آن آشنا باشید، قطعا کلمات روتر، سوئیچ و مودم را شنیده اید. اما اگر بخواهیم کاربرد خانگی این تجهیزات را بیابیم، می توانیم همه آن ها را در یک مودم ADSL مشاهده کنیم.دنیای شبکه و تجهیزات مخابراتی بسیار سریع دچار پیشرفت و دگرگونی شد. علت اینکه امروزه ما می‌توانیم به صورت همزمان درخواست‌های میلیونی خود را به سمت سرور‌های گوگل بفرستیم و در کسری از ثانیه پاسخ خود را دریافت کنیم، تجهیزات پایه شبکه بسیار پیشرفته و سریع است.‌ هاب، سوئیچ، روتر، مودم، اکسس پوینت، سرور و... از جمله تجهیزات فیزیکی هستند که کار اصلی ارسال و دریافت اطلاعات را در بستر شبکه انجام می‌دهند.به دلیل پر کاربرد بودن ترکیب مودم و روتر  شرکت های تولید کننده در سال های اخیر به جای تولید مودم و روتر های خانگی، غالباً اقدام به تولید دستگاه هایی با ترکیب عمکرد روتر و مودم می‌کنند که از آن ها با نام  مودم روتر یاد می شود و در سال های اخیر مورد کاربرد قرار می گیرند.

محصولات مرتبط