دانگل چیست ؟ آشنایی با انواع دانگل و کاربردهای آن

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش توسط

اگر با کامپیوتر و تکنولوژی های پیشرفته امروزی سر و کار دارید،حتما با کلمه دانگل آشنا شده اید و حتما کنجکاو شده اید که این آداپتورهای پلاستیکی ریز، گنگ و ساده‌ای که به‌طور ناگهانی در زندگی شما جمع می‌شوند چه هستند و چه کاربردی دارند.دانگل ها در منزل ، اداره و محیط های کاری بسیار پر کاربرد هستند و حتما خیلی از شما ها این واسطه کوچک را در جیب و یا کیف ، همراه خودتان حمل میکنید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید و اطلاعات خود را توسط آن از دستگاهی به دستگاه دیگر انتقال دهید.

دانگل چیست؟

دانگل یک قطعه سخت‌افزاری کوچک است که به ابزار دیگری همچون رایانه، تلویزیون و... متصل شده و امکانات و قابلیت‌هایی را به آن اضافه می‌نماید. دانگل یک وسیله یا دستگاه است که نقش پل ارتباطی را میان سایر دستگاه‌ها و سیستم‌ها در حوزه فناوری بازی می‌نماید. در کاربردهای متفاوتی در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات می‌توان از واژه دانگل استفاده کرد. دانگل اغلب به صورت USB طراحی می‌شود و با اتصال به سیستم مورد نظر، امکان ارتباط وایرلس و بیسیم خاص بین آن سیستم با یک وسیله خاص دیگر را فراهم می‌نماید.

دانگل چه کاربردهایی دارد؟

دانگل‌ها دارای کاربردهای مختلفی هستند ، بسیاری از آن‌ها با اتصال به پورت USB یک دستگاه، قابلیت‌هایی چون ارتباط بی‌سیم (نظیر بلوتوث و Wi-Fi) را برای آن دستگاه فراهم می‌آورند. پخش‌کننده‌های چندرسانه‌ای دیجیتال کوچک و حتی رایانه‌های شخصی کوچکی که برای اتصال به ورودی HDMI تلویزیون (یا مانیتور) طراحی شده‌اند نیز نوعی دانگل به شمار می‌روند. علاوه بر این‌ها برخی از دانگل‌ها برای محافظت از نسخه‌برداری غیرمجاز یک نرم‌افزار تجاری ساخته می‌شوند. به این ترتیب که نرم‌افزار همراه با یک دانگل سخت‌افزاری عرضه می‌شود و تا زمانی که این دانگل به دستگاه متصل نشده باشد نرم افزار کار نخواهد کرد.

آشنایی با انواع مختلف دانگل ها

این ابزار های کوچک و کاربردی دارای انواع مختلفی هستند. دانگل‌ در ابتدا در حوزه کامپیوتر، برای حفظ مالکیت معنوی نرم‌افزارهای تولید شده و نرم‌افزارهای خصوصی بود. به این صورت که این نرم‌افزارها تنها زمانی قادر به سرویس‌دهی بود که قطعه سخت‌افزاری دانگل نیز به آن سیستم متصل می‌بود. به این شکل مکانیزمی برای امنیت نرم‌افزارهای تولیدی ایجاد شد که اولین بار، اولین دانگل به سیستم IBM PC متصل شد. هنوز هم در بسیاری از حوزه‌ها برای ارائه نرم‌افزارهای تخصصی از دانگل استفاده می‌شود. اما امروزه این کاربرد بسیار گسترده شده و برای اتصالات مختلف بین دستگاه‌ها از دانگل استفاده می‌شود.در ادامه با انواع دانگل و کاربرد آنها آشنا میشوید:

دانگل بلوتوث

دانگل بلوتوث USB ابزاری سریع و ارزان برای امکان ارتباط بیسیم از طریق بلوتوث را روی کامپیوتر شخصی شما فراهم میکند.اگر کامپیوتر و یا هر دستگاه دیگری دارای بلوتوث نباشد ، با وصل کردن دانگل بلوتوث به کامپیوتری که بلوتوث ندارد ، قادر به برقراری ارتباط بین کامپیوتر ، تلفن همراه ، چاپگر و یا اسپیکر خواهید بود.

دانگل وای فای

 دانگل وای فای وسیله ای کاربردی برای متصل کردن رایانه شما به شبکه اینترنت از طریق ارتباط بی سیم است. همانطور که میدانید کامپیوترهای شخصی به صورت پیشفرض پورت اترنت دارند و ما تنها به وسیله پورت LAN و ارتباط سیمی از طریق مودم می توانیم به اینترنت متصل شویم. اما گاهی پیش می آید که بخواهیم از راه دور به مودم متصل شویم و یا در شرایطی قرار داریم که امکان سیم کشی های بلند وجود ندارد. در این شرایط بهترین گزینه استفاده از دانگل است.

دانگل های وایفای یکی از پر استفاده ترین انواع دانگل می باشند که این امکان را به کاربران می دهند تا کامپیوتر های خود را به صورت وای فای به مودم متصل کنند. در واقع دانگل وایرلس که با نام های دانگل وای فای و یا کارت شبکه های بی سیم هم شناخته می شوند، دانگل WiFi وریتی مدل U107W امکان اتصال کامپیوتر یا لپ تاپ را به صورت بی سیم به شبکه Wi-Fi فراهم می کنند.

 دانگل WiFi وریتی مدل U107W

دانگل کارت حافظه

دانگل های حافظه یکی از رایج ترین مدل های دانگل است، که معمولا به عنوان یک درایو USB، حافظه یا درایو فلش شناخته می شوند، البته بیشتر شبیه به یک هارد دیسک یا یک کارت حافظه ی مورد استفاده در دوربین ها و تلفن های هوشمند تلقی می شوند، به کاربران اجازه می دهد تا فایل ها را در دستگاه خود ذخیره کنند و به راحتی آنها را با خود حمل کنند و تقریبا قابل اتصال به هر کامپیوتری می باشد.

دانگل کیبورد و موس بیسیم

دانگل ماوس قطعه کوچکی است که معمولاً در درون ماوس وایرلس جایگاهی برای قرارگیری دارد و به کمک پورت USB به کامپیوتر شما متصل می‌شود و ارتباط بی‌سیمی را بین کامپیوتر و ماوس یا کیبورد وایرلس شما به وجود می‌آورد.این قطعه کوچک به کمک تکنولوژی RF یا موج رادیویی و با فرکانس 2.4GHz، به ارسال اطلاعات ورودی از ماوس یا کیبورد به دانگل ماوس یا کیبورد و سپس به کامپیوتر شما می‌پردازد و بدون وجود هیچگونه مانع در بین دستگاه فرستده اطلاعات (ماوس) و گیرنده آن (دانگل ماوس) دارای برد ماکزیموم 10 متر خواهد بود.تکنولوژی‌های دیگری برای اتصال ماوس و کیبورد وایرلس مانند بلوتوث نیز وجود دارند اما در حقیقت دلیل استفاده از این تکنولوژی در ماوس و کیبوردهای وایرلس لاجیتک مصرف انرژی بسیار کم آن است.

 ماوس گیمینگ بی سیم EFFORT مدل G6W

دانگل صوتی برای اتصال AUX

دانگل صوتی دارای یک پورت مادگی AUX جک 3.5 میلی‌متری AUX است که وظیفه‌ی ورودی صدا از دستگاه‌های گوناگون را ایفا می‌کند و سر دیگر آن دارای بلوتوث است.از این دستگاه برای اتصال وایرلس و انتقال صدای استریو با فناوری بلوتوث از خروجی صدای AUX دستگاه‌هایی مانند تلویزیون ، کامپیوتر ، کارت صدا لپ‌تاپ ، MP3 موزیک پلیر و ... به هدفون ، هدست و اسپیکر بلوتوث‌دار استفاده می‌شود.

دانگل HDMI

دانگل HDMI که به دانگل انتقال تصویر بی سیم وایرلس یا دانگل انتقال موبایل به تلویزیون هم معروف است ، به دستگاهی گفته می شود که از طریق رابط HDMI به صفحه نمایش وصل شده و توسط آن می توانید اطلاعاتی مانند فیلم ، عکس ، فایل صوتی و … را از موبایل ، تبلت و لپتاپ را به صورت بی سیم به صفحه نمایش انتقال دهید.

دانگل HDMI وریتی مدل M2 Plus قابلیت انتقال اطلاعات به صورت بی سیم از انواع اسمارت فون و لپتاپ به صفحه نمایش را دارد. این سخت افزار دارای سیستم مستقل WiFi بوده و نیازی به مودم یا روتر بی سیم دیگر نخواهد داشت.

 دانگل HDMI وریتی مدل M2 Plus

روش کار دانگل چگونه است؟

داخل دانگل یک مدار برای پشتیبانی از شبکه‌های مختلف (3G و 4G) قرار دارد. همچنین برای برقراری ارتباط با رایانه هم، یک درایور در آن قرار داده شده که برنامه خاصی برای آن تعریف شده است، برنامه تعریف شده برای انجام تنظیمات مختلف در محیط ویندوز مناسب‌سازی شده است و با نصب برنامه در کامپیوتر شخصی خود ، دانگل برای کامپیوتر شما شناخته شده است. همچنین یک چراغ LED در دانگل قرار داده شده تا نمایشگر اتصال صحیح باشد.

مزیت های استفاده از دانگل

با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن امکانات جدید بعی از وسایل و دستگاه های موجود در منزل و محل کار شما میتوانند فاقد بعضی از این امکانات باشند و اینجاست که دانگل ها میتوانند به شکل های مختلف به کمک کاربر بشتابند.دانگل ها به دلیل اندازه بسیار کوچک ، قیمت بسیار مناسب و سرعت بالا در برقراری ارتباط کارایی زیادی دارند و تقریبا هر فردی در حال استفاده از آن است.

دانگل وای فای

حفظ مالکیت معنوی نرم افزار

کاربرد دانگل‌ در ابتدا در حوزه کامپیوتر، برای حفظ مالکیت معنوی نرم‌افزارهای تولید شده و نرم‌افزارها خصوصی بود. به این صورت که این نرم‌افزارها تنها زمانی قادر به سرویس‌دهی بود که قطعه سخت‌افزاری دانگل نیز به آن سیستم متصل می‌بود. به این شکل مکانیزمی برای امنیت نرم‌افزارهای تولیدی ایجاد شد که اولین بار، اولین دانگل به سیستم IBM PC متصل شد. هنوز هم در بسیاری از حوزه‌ها برای ارائه نرم‌افزارهای تخصصی از دانگل استفاده می‌شود.

حفظ امنیت اطلاعات

 از نظر امنیتی نیز استفاده از دانگل‌ها می‌تواند مفید واقع شود. برای مثال اگر از دانگل‌ها برای ارتباط بی‌سیم استفاده شود می‌توانند این اطمینان را برای کاربر به ارمغان بیاورند که هنگام متصل نبودن دانگل به دستگاه، دسترسی بی‌سیم به آن امکان‌پذیر نیست. و اطلاعاتی قابل سرقت نمی‌باشد.

استفاده از دانگل یکسان برای دستگاه های مختلف

 دانگل‌ها برخلاف سخت‌افزارهای داخلی دستگاه‌ها می‌توانند روی چندین دستگاه مختلف مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال شما می‌توانید تنها یک دانگل USB بلوتوث تهیه کنید و از آن روی رایانه‌های دسکتاپ مختلفی که به صورت داخلی مجهز به این سخت‌افزار نیستند برای انتقال فایل بین رایانه و گوشی هوشمندتان و یا هر گجت دیگری استفاده کنید ، به این ترتیب لازم نیست برای خرید سخت‌افزارهای مجزا برای هر دستگاه، هزینه‌ای جداگانه بپردازید در حالی که تنها در مواقع ضروری از آن استفاده می‌کنید، یا به عنوان مثال می‌توانید از فلش درایو USB خود برای همراه داشتن فایل های صوتی و ویدئو و انتقال فایل‌هایتان در منزل و محل کار بهره ببرید.

سخن پایانی

دانگل ها ابزارهای کوچک و پر کاربردی هستند.این واسطه های کوچک دارای انواع مختلفی هستند که امکان ارتباط های چندگانه را بین دستگاه ها فراهم میکنند.دانگل ابزاری می باشد که توسط آن می توانید به راحتی گوشی و یا تبلت ( و حتی کامپیوتر ) خود را به صورت بیسیم به نمایشگر و یا ویدئو پروژکتور متصل نمایید و به راحتی هر آنچه که بر روی صفحه گوشی خود مشاهده می کنید بر روی نمایشگر نیز ببینید. شما می توانید از دانگل برای پخش آموزش ها و یا  نمایش جزوات بر روی تلویزیون استفاده نمایید. به عنوان مثال شما می توانید آموزش گوشی خود را توسط دانگل به ویدئو پروژکتور کلاس درسی متصل نمایید و آموزش های دانش آموزان را که از قبل ضبط شده است برای یادگیری بهتر آنها پخش نمایید.