مقایسه ssd با هارد دیسک

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش توسط

در عصر ارتباطات و تکنولوژی همه کاربران به سرعت دستگاه ها و بالا بردن سرعت کامپیوتر هایی که با آنها کار میکنند خیلی اهمیت میدهند و برای این منظور داشتن دستگاه ها و قطعات به روز از اهمیت زیادی برخوردار است.شاید شما هم برای بوت شدن سیستم عامل ویندوز چندین ثانیه به اطراف خود خیره میشوید تا شروع به کار کنید و یا هنگام باز کردن برنامه های کامپیوتر زمان زیادی را منتظر بالا آمدن برنامه میشوید.همه این انتظارها برای افرادی که کار ضروری دارند بسیار سخت و حوصله بر است، اما با جایگزین کردن اس اس دی به جای هارد دیسک ، شاهد افزایش سرعت قابل توجهی هنگام باز شدن لپ تاپ یا کامپیوتر خواهید شد.در ادامه مقاله به بررسی انواع SSD و مزیت های استفاده از آن نسبت به هارد دیسک میپردازیم:

حافظه اس اس دی چیست؟

SSD یا درایو حالت جامد، نوعی ابزار ذخیره سازی است که در رایانه ها استفاده می شود. این رسانه ذخیره سازی غیر فرار، داده های دائمی را روی حافظه فلش SSD ذخیره می کند، یک حافظه حالت جامد یا اس اس دی (SSD) یک تخته مدار و تعدادی تراشه حافظه است که روی آن سوار شده‌اند. در کنار آن‌ها، یک رابط In/Out نیز وجود دارد که یا از نوع SATA یا PCLe بوده و با دریافت نیروی لازم، اطلاعات را انتقال می‌دهد. SSD ها جایگزین هارد دیسک های سنتی (HDD) در رایانه ها می شوند و همان عملکردهای اولیه هارد دیسک را انجام می دهند. اما SSD ها در مقایسه به طور قابل توجهی سریعتر هستند. با SSD، سیستم عامل دستگاه سریع‌تر بوت می‌شود، برنامه‌ها سریع‌تر بارگیری می‌شوند و فایل‌ها سریع‌تر ذخیره می‌شوند.

حافظه هارد دیسک چیست؟

Hdd   همان مخفف کلمه harddisk drive میباشد که میتوان گفت این تکنولوژی حدود 60 سال قدمت  دارد . در این تکنولوژی اطلاعات بر روی پلتر ذخیره می شود و با کمک بازوی متحرک یا هد اطلاعات خوانده می شود و برق نیز از طریق برد به هد و پلتر میرسد . امروزه سرعت چرخش پلتر 5400 دور در دقیقه میباشد که امکان دارد به 15000 دور بر دقیقه نیز برسد. یکی از مزایای دیسک‌های سخت آنست که این دستگاه‌ها می‌توانند حجم زیادی از اطلاعات را در ازای قیمت ارزان برای شما نگهداری کنند.

 هارد SSD ای دیتا Ultimate SU650 ظرفیت 120 گیگابایت

مزیت های حافظه SSD نسبت به هارد دیسک HDD

هارد دیسک HDD شامل یک دیسک چرخان با سری برای خواندن و نوشتن بر روی یک بازوی مکانیکی به نام محرک است. یک HDD داده ها را به صورت مغناطیسی می خواند و می نویسد. با این حال، خواص مغناطیسی می تواند منجر به خرابی های مکانیکی شود.در SSDها برخلاف حافظه‌های HDD برای نوشتن داده‌ها از مغناطیس استفاده نمی‌کنند، بلکه داده‌ها را در میکروچیپ‌ها ذخیره می‌کند.

دسترسی سریع به اطلاعات

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که در hdd  ها قطعه ای به نام هد وجود دارد که متحرک است و بر روی پلتر که اطلاعات بر روی آن ذخیره شده است با سرعت بالا آن را read/write  میکند و در hdd  ها برای دسترسی به اطلاعات نیازمند این است که منتظر این بماند که سرعت چرخش پلتر به مقدار کافی برسد اما در هارد های SSD برای خواندن اطلاعات به هیچ کدام از عملیات های بالا نیاز ندارند و میتوانند بصورت مستقیم به اطلاعات دسترسی داشته باشند. و این میتواند تاخیر در بارگذاری یا بوت شدن سیستم را تا چندین برابر کاهش دهد و سیستم عامل با سرعت بالاتری اجرا شود.

مقاوم در برابر لرزش و ضربه

در هارد های hdd بدلیل داشته قطعه متحرک و حساس به نام هد و پلتر ، به کوچکترین ضربه و لغزش و تکان ، مخصوصا در حال کار بسیار آسیب پذیر هستند اما در هارهای ssd این مشکل برطرف شده و به طور کلی از یک تکنولوژی دیگری استفاده شده که نزدیک به تکنولوژی فلش یا به اصطلاح nand استفاده شده که قطعه متحرکی درون آن نیست و تقریبا ضد ضربه هستند و اطلاعات درون IC ها ذخیره میشوند .

مصرف انرژی کمتر و تولید گرمای کمتر

مصرف انرژی در تفاوت هارد HDD و SSD بالا میباشد به طوری که hdd ها حدودا 6وات مصرف میکنند و sdd ها حدودا 4 وات مصرف میکنند و در حالتی که از آن استفاده نمیشود به 2وات کاهش پیدا میکند و یکی دیگر از تفاوت های هارد سخت با اس اس دی تولید گرمای بیش از حد هارد دیسک است.بالا رفتن دما در هارد یکی از دلایل خرابی است و این مشکل در هارد SSD وجود ندارد.

برتری های حافظه اس اس دی نسبت به هارد دیسک

اطمینان بالا در ذخیره سازی اطلاعات

 هنگام ذخیره سازی اطلاعات بالا بودن امنیت داده ها از اهمیت زیادی برخوردار است.در بهترین حالت نگهداری کامپیوتر و حافظه های داخلی امنیت ذخیره سازی اطلاعات در حافظه های HDD دو برابر حافظه های SSD است.طول عمر حافظه های SSD  حدود 1میلیون و 200 هزار ساعت تخمین زده شده و هارد های HDD حدود 600 هزار ساعت تخمین زده شده است.این مقایسه در بهترین و ایده آل ترین شرایط صورت گرفته است.

اندازه کوچک و کم وزن بودن  

در لپ تاپ ها به خاطر حمل راحت و آسان کم بودن وزن دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است.وزن هارد HDD حدودا 750 گرم است ولی وزن هارد SSD تقریبا 80 گرم است و این تفاوت در حدود 10 برابر است و با تعویض هارد HDD به SSD شاهد کاهش وزن زیادی در لپ تاپ خود خواهید بود.

علت خرابی هارد دیسک HDD و راهکارهای جلوگیری از خرابی

هیچ کس انتظار ندارد که هارد دیسک ها با همه مزایا و ویژگی هایی که دارند، خراب نشوند.همه می دانیم که هارد دیسک های دستگاه های مختلفی که استفاده می کنیم، در هر صورت، به واسطه استهلاک، ناگزیر دیر یا زود خراب خواهند شد. راه هایی وجود دارد که با به کارگیری آنها می توان طول عمر مفید این قطعه را طولانی تر کرد و امنیت آنها را نیز بالاتر برد.

صدمات و آسیب های فیزیکی به هارد دیسک

اولین عامل از عوامل خرابی هارد دیسک، ورود صدمات فیزیکی است. در زمان روشن بودن هارد دیسک قطعات متحرک مختلفی مشغول به کارند و کوچک ترین تکان و ضربه به هارد دیسک می تواند به آسیب دیدگی جدی هارد منجر شود. مشکلات فیزیکالی در هارد های اکسترنال به دلیل حمل آن به این طرف و آن طرف زیاد است ، پس برای جلوگیری از آسیب فیزیکی تا حد امکان زیاد جابجا نکنید و هنگام جابجایی هارد از وارد آمدن ضربات ناگهانی و یا تکانهای ناگهانی جلوگیری کنید.

علت خرابی هارد دیسک چیست

نامرتب بودن چیدمان فایل ها روی هارد

همانطور که مرتب بودن کتابها در کتابخانه برای دسترسی سریع به کتاب مورد نظر خیلی مهم است ، مرتب بودن فایل ها در زمان کپی کردن بر روی هارد دیسک بسیار اهمیت دارد. یکی از عوامل خرابی هارد دیسک نامرتب بودن فایل ها می باشد. اگر در زمان کپی کرد فایل ها نظم و انظباط را رعایت نکنید و یا فایل ها یا نرم افزار هایی را از روی هارد پاک یا جابجا کنید یک فضای خالی در هارد بوجود میاید که این فضا ها چیدمان منظم فضاهای هارد را برهم میزند و همین بی نظمی زمان دسترسی به اطلاعات را بیشتر خواهد کرد. در این شرایط هارد مجبور خواهد شد که بیشتر کار کند و همین امر منجر به خرابی این قطعه در دراز مدت خواهد شد.نرم افزارهای زیادی برای مرتب سازی داده های هارد در بازار موجود هستند.قابل ذکر است که دفرگ کردن(منظم کردن فضای هارد دیسک) بیش از حد نیز ممکن است باعث تحلیل عملکرد هارد دیسک شود. در نتیجه توصیه می شود زمانی دفرگ کنید که فایل های شما بیشتر از ۵ تا ۱۰ درصد از هم گسیختگی داشته باشند.

روشن و خاموش کردن مکرر دستگاه

خاموش و روشن کردن رایانه باعث می شود بیشترین فشار به هارد دیسک وارد شود و یکی از عوامل خرابی هارد دیسک است.اگر نمیخواهید به مدت طولانی کار با کامپیوتر را متوقف کنید، بهتر است از قابلیت استندبای (Standby) یا هایبرنیت (Hibernate) استفاده کنید، در غیر این صورت دستگاه را کامل خاموش کنید.

قطعی و نوسانات برق

قطع و وصل جریان برق را نیز می توان از عوامل خرابی هارد دیسک به شمار آورد. قطعی و نوسان برق به هارد آسیب جدی وارد می کند و خیلی زود آن را با مشکل مواجه خواهد ساخت.حتما از محافظ های مخصوص استفاده کنید و دستگاه را بدون محافظ به منبع برق متصل نکنید. برای جدا کردن هارد اکسترنال خود از سیستم از قابلیت Safe remove استفاده کنید.

اجزای تشکیل دهنده اس اس دی چیست و چگونه کار میکند؟

پیش از هر چیز بد نیست ببینیم اجزاء درون یک حافظه SSD چیست و در اولین نگاه به درون چنین چیزی خواهید دید صفحه‌ی براق یا بازوی مکانیکی در کار نیست. در عوض یک برد الکتریکی با تعدادی تراشه‌ متصل شده به آن خواهید دید. قسمت‌های زیادی در این تراشه‌ها وجود دارند، اما دو عامل مهم برای درک اینکه روش کار حافظه SSD چیست وجود دارد: سلول‌ و کنترلر که در ادامه به شرح هر دو میپردازیم:

اجزای تشکیل دهنده اس اس دی چیست؟

هارد SSD ای دیتا Ultimate SU650 ظرفیت 120 گیگابایت دارای سرعت بالایی در خواندن و نوشتن اطلاعات است و همچنین مقاوم در برابر تکان و لرزش ناگهانی است.

سلول یا CELL چیست؟

واحد اصلی ذخیره‌ سازی اطلاعات در یک حافظه حالت خشک ، سلول نام دارد. این بخش اساساً یکی از قسمت‌های روی تراشه‌ی حافظه است و شامل یک ترانزیستور است که قادر به نگهداری یک بار الکتریکی است. توانایی آن برای نگه‌داشتن این شارژ پس از جدا شدن از منبع برق، آن را از رم کامپیوتر متمایز می‌کند اما به استثنای این مود، آنها مشابه هم هستند.

داده ها در سلول چگونه ذخیره میشود؟

هر یک از سلول‌ها دارای یک بار الکتریکی کوچک‌ است که نشان‌دهنده‌ی «داده» است و هنگامی‌که همه‌ی بیت‌ها با هم جمع می‌شوند، فایل‌های شما تشکیل می‌شوند. با این ‌حال، مانند دیسک‌های سخت، این بیت‌های منحصربه‌فرد ممکن است در سلول‌های مختلف در اطراف درایو مستقر شده باشند (نه لزوماً در تمام سلول‌های مجاور هم). همین مورد در هارددیسک‌ها نیز اتفاق می‌افتد ، با این تفاوت که یک هد مکانیکی به‌طور فیزیکی در اطراف درایو میچرخد تا همه‌ی این بیت‌ها را برای دسترسی به یک فایل آماده کند.

کنترلر یا Controller چیست؟

وقتی که سلولها داده ها را در خود نگه می‌دارند، کنترلر، وجود یا عدم وجود بار الکتریکی را به عنوان مقدار صفر یا مقدار یک تفسیر می‌کند. همچنین کنترلر مسئول تبادل این داده‌ها با سیستم‌ عامل‌ است.کنترلر بین سیستم ‌عامل‌ها و پایگاه سلول‌های حافظه قرار می‌گیرد و اطلاعات را بین آن‌ها مبادله می‌کند.

سخن پایانی:

اگر شما هم به دنبال خرید SSD و ارتقاء کامپیوتر یا لپ تاپ خود هستید بدانید که حافظه حالت جامد یکی از بهترین و مطمئن ترین روشها برای نگهداری اطلاعات و داده ها استذخیره سازی دائمی اطلاعات برای سالهای متمادی خیلی مهم است و تولید کنندگان در پی تولید حافظه های اینترنال و اکسترنال الکترونیکی هستند که حافظه اس اس دی یکی از این موفقیت ها استاین حافظه دارای مزیت های زیادی نسبت به هارد است ، که باعث شده تا روز به روز بازار حافظه را در دست بگیرد.